
M/S «SPIRIT OF DOCKLANDS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten ble offisielt døpt 29. juni i Dublins Docklands. Da hadde «Spirit of Docklands» blitt overlevert til rederiet noen dager tidligere. Hun kan beskrives som en lavprofilbåt og har 52 passasjerseter.
«Spirit of Docklands» skal gjøre tjeneste på Liffey River under Liffey Voyage tour services' operasjon som innebærer turer mellom Docklands og Dublin sentrum. Turene opereres daglig og tar opp til 50 minutter.
"The Liffey Voyage" prosjektet startet på initiativ fra "the Dockland Authority’s River Regeneration Strategy" som har til hensikt å bringe mer liv til River Liffey. Senere i år blir Dublin City Moorings fullført med plass til superyachts og båter opp til 1000 tonn.
The Dublin Docklands Development Authority kom igang i 1997 for å utvikle nye prosjekter på Dublins østside. Området strekker seg over 520 hektar med Dockland områdene som kjerne. Dette området har vært kjent for sine store sosiale og økonomiske problemer med stor arbeidsledighet som i 1997 var på 30%.
Nå blir hele området dramatisk forandret med hovedmål varig forbedring for innbyggerne både økonomisk og sosialt.
M/S «Spirit of Docklands»
er klasset i DNV @1A1, LC, R5, IRL, Passenger og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 22,00 m |
Lengde p.p. | 20,84 m |
Bredde p. sp. | 4,80 m |
Bredde største | 5,10 m |
Dybde i riss | 1,50 m |
Draft | 0,95 m |
Air draft max. | 1,45 m |
Pass. kap. | 52 |
Maskineri
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D5A T dieselmotorer hver på 100 hk som driver to faste propellere via ZF 220 reduksjonsgear. Ved elvetrafikk er farten ikke så viktig, men båten gjør ca. ni knop. For å bedre manøvreringsegenskapene er båten utrustet med en Side Power SP 550 Hyd baugthruster.
Air-condition anlegget er levert av Svensk Kylindustri/UWE. Maskinromskontrollsystemet er type Kobelt Mighty Mariner.
Diverse
Hydraulisk utvendig dør er en verftsleveranse, og det samme er tilfellet med heis for rullestol. Vinduer er en leveranse fra Colt Industrier. Overlevningsutstyret innbefatter to Viking 50 DKR redningsflåter og Regatta Kontiki 98 redningsvester.
Passasjersetene er type Eknes Transit Yacht 3000, mens mannskapstolene er type BeGe 9200mek.