
M/S «STARFJORD»
– arbeidskatamaran fra Ørnli til Hordaland
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ørnli AS, Norddyrøy leverte arbeidskatamaranen «STARFJORD» til Quatro Laks AS, Eikelandsosen i Hordaland den 26. mars 2014 som båtbyggeriets byggenummer 78. Dette er verftets hittil største nybygg med lengde på 14,88 meter.
«STARFJORD» skal arbeide for Tombre gruppen i Midt-Hordaland. Båten er spesialdesignet med styrehus på babord side med lugar, salong, toalett og verksted på 1. dekk, og med styrehus arrangert over dette. Det er bekvemmeligheter for 2-3 manns besetning.
Båten er arrangert for transport av containers med fester i dekk for standard ISO containers. Katamaranen er videre spesielt bygget med tanke på frakt av hydrogenperoksid som brukes i avlusing av laksen.
Fartøyet er bygget som glattdekket katamaran med symmetriske skrog og har tverrhekk og forholdsvis tverr baug. Det er skansekledning rundt hele fartøyet. I skansekledning forut og akter er det arrangert med port. Over styrbord forepeak er det arrangert med hydraulisk operert dekksluke.
M/S «STARFJORD»
Hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 14,88 m
Bredde ..................................................................................................................... 9,21 m
Dybde i riss ............................................................................................................. 2,30 m
Dekkslast ..................................................................................................................... 50 t
Brennoljekapasitet er 2 x 1450 liter, og kapasitet for ferskvann er 1000 liter.
Dekk/innredning
Fartøyet er konstruert for å kunne transportere opp til 50 tonn dekkslast. Kraner av type Palfinger fabrikat med 23 t/m henholdsvis 32 t/m løftemoment er levert av Bergen Hydraulic, – en er plassert i akterkant av dekkshus på babord side og den andre akter på styrbord side. MB Hydraulikk har levert en 10 tonns varpevinsj, og capstans er fra Tenfjord Industrier. Hydraulisk skruekompressor på dekk kommer fra Nessco, og Hycat høytrykkspyler er levert av byggeverftet.
Vinduer er levert av Ertec, og malingsleverandør er Hempel Norway. Erling Haug har levert redningsflåte, livbøyer, anker, kjetting og tauverk til båten.
Innredningspaneler og styrehusinnredning er levert av Steinar Eik Jensen, og styrestol kommer fra NorSap. Utstyr som pantrypumpe, varmtvannsbereder, defroster, elektrisk pumpetoalett og kjøleskap er Leif H. Strøm leveranser. Coop Elektro har stått for hvitevarer til båten.
O.S. Solhaug har levert hovedtavle, lyskaster type Seematz på 500 W og annen belysning. Lanterner er fra Hellanor, og Sønnak har supplert batterier. Elektroteam, Hamarvik har utført elektroinstallasjonene.
Maskineri
Fremdriften besørges av to FPT Iveco dieselmotorer, type N87ENTIM 38, som hver utvikler 380 hk v/2000 o/min. Motorene er koblet til to Helseth 4H70-925HS propellanlegg via Finnøy G18FK reduksjonsgear med oversetning 2,48:1. Begge gearene er utstyrt med PTO for drift av hydraulikkpumper. Disse leveransene kommer fra Frydenbø Sabb Motor, og samme firma har levert FPT Iveco GMNE60R strømaggregat.
Manøversystem type Marol er levert av Sea-Tek, og styreanlegg er fra Sleipner Motor. Fartøyet er utstyrt med to baugthrustere à 40 hk fra Sleipner Motor.
Spyle- og lensepumper av type Johnson er levert av Leif H. Strøm, og Danfoss har supplert hydraulikkpumper og ventiler. Inergen brannslukkingssystem i maskinrom er levert av Norsk Brannsikring.
Elektronikk
Argon Elektro har levert kombinert radar, kartplotter, ekkolodd og GPS av type Furuno 3D MFD12, Furuno NAVpilot 711 autopilot, Standard Horizon GX2100E VHF og Simrad AIS. Brann- og vannalarm er type Safetel Airborne.
-
Ørnli AS er allerede i gang med bygging av et fartøy bestilt av Frøya Akvaservice.