
M/S «STARTRANS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Verftet har ansett oppdraget som interessant også fordi det var et relativt nytt marked for bedriften, og samtidig skulle prosjektet gjennomføres på meget kort tid. Oppdraget har også ført til mer arbeid i det samme markedet for verftet.
M/S «Startrans»
ble bygget ved Sletta Båtbyggeri AS og levert 11. september 2000 som bnr. 92. Båten hadde da en lengde på 34,89 meter med lasteromskapasitet på 540 m3. Atlantconsult stod også den gangen for designet, og skroget var bygget ved Riga Shipyard.
Ombyggingen
Båten ankom verftet 17. oktober og ble tatt opp på slippen samme dag. Den 6. desember ble fartøyet satt på sjøen igjen og var altså klar for tilbakelevering til rederiet 20. desember.
«Startrans» er blitt forlenget med 5,60 meter, og lasterommets kapasitet er utvidet til 705 m3. Båten har fått montert en Triplex kran med 75 tonns kapasitet med trommel for spoling av oppdrettsnot. Seaflow har levert overtrykkslosseutstyr og kompressor, og pumper er fra ITT Flygt.
Maling av tanker ble utført av Vest Blås, Florø, og isoleringsarbeider ble gjort av Isovent. Ulvesund Elektro stod for de elektriske installasjonsarbeidene.
Samtidig med ombyggingsarbeidet ble hovedmotor klasset for nye fem år.
Etter ombyggingen har M/S «Startrans» følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 40,50 m |
Bredde største | 9,00 m |
Lasterom | 705 m3 |
Brennoljekapasitet er 75 m3, ferskvannskapasitet 11 m3 og vannballast 18 m3. Fartøyet har Cummins hovedmotor og hjelpemaskineri og Finnøy reduksjonsgear og propeller.
*
Blaalid AS er allerede igang med forlengelse av «Robris» for rederiet Rohav AS og har en opsjon for tilsvarende arbeid på en annen båt tilhørende samme rederi.