M/S «STAVANGERFJORD»

- gassdrevet passasjer-/bilferge fra Bergen Group Fosen til Fjord Line

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «STAVANGERFJORD» ble levert fra Bergen Group Fosen til Fjord Line ved Fjord Skibsholding III Danmark i disse dager (juli 2013) som verftets byggenummer 87. Cruisefergen ble døpt av fylkesordfører i Rogaland, Janne Johnsen den 6. juni.

Dette er det første av de to skipene som ble bestilt i mars 2010 til pris (den gangen) på Euro 103 millioner per skip. Den gangen ble det opplyst at fartøyene skulle leveres i mars henholdsvis oktober 2012, men som kjent ble det etter hvert store forsinkelser med betydelige merutgifter. For øvrig var M/S «STAVANGERFJORD» en av de fire utvalgte kandidatene til Skipsrevyens SHIP OF THE YEAR 2013 award.

Bergen Group Fosen har stått for skipsdesignet, mens Deltamarin har uført basis design for klasse og myndigheter samt engineering . Finn Falkum Hansen har utført akitekttjenester, og Marintek har modelltestet designen. Skipet har kapasitet på ca. 1500 passasjerer og ca. 600 biler med 303 passasjerlugarer. Skroget er bygget i Gdansk, Polen der sjøsetting fant sted den 12. april 2012.

Fjord Line har ambisjoner om å vokse i markedet både for passasjerfart og frakt av last mellom Norge og EU, og det har lenge vært tanken at to skip skulle ta seg av Vest-Norge / Danmark servicen. Med økt kapasitet forventes økt trafikk, inkludert flere turister.

Sommeren 2012 tildelte rederiet verftet en tilleggskontrakt for ombygging til flytende gass (LNG) som eneste drivstoff på «STAVANGERFJORD». Siden det allerede var opplegg for konvensjonell drift ombord, måtte det skjæres hull i skrog og dekk for å få på plass LNG tankene. Fjord Lines beslutning ble influert av at NOx-fondet vedtok å bidra til at cruisefergene skulle bli utstyrt med motorer og tanker utelukkende basert på flytende naturgass.

Ombyggingen innebar innstallering av fire moderne og svært miljøvennlige gassmotorer, og leveringstidspunktet fra verftet ble forandret til april 2013 for det første nybygget. Men nye forsinkelser skulle likevel inntreffe, og verftet er blitt påført dagbøter. I Bergen Groups 1. kvartal 2013 regnskap ble det foretatt “av-/nedskrivninger merverdier og goodwill” på over NOK 137 millioner.

Bergen Group har for øvrig en voldgiftssak gående mot Stocznia Gdansk vedrørende kontraktsmessige vilkår i forbindelse med bygging av skroget. Skroget ble levert et halvt år forsinket i forhold til avtalefestet kontrakt. Partene har reist krav og motkrav i størrelsesorden Euro 8 millioner. Voldgiftsretten i Stockholm har tatt opp saken til doms med antatt domsavsigelse medio juli 2013.

M/S «STAVANGERFJORD»

Skrogformen, inkludert det slanke forskipet, samt en kraftig bulb begrenser motstanden i sjøen og reduserer drivstofforbruket. Skipet er bygget med lang og overhengende hekk og er arrangert med kapasitet for 1180 passasjerer fordelt på 102 utvendige lugarer, 148 innvendige, 22 Mini De Luxe utvendige og 10 De Luxe innvendige samt 17 suiter og fire handicap lugarer. For mannskapet på 70 til 100 er det arrangert med 67 lugarer.

Fjord Line tilbyr daglige avganger til faste klokkeslett året rundt på linjen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og på linjen Langesund – Hirtshals når begge skipene er i drift. Oppstart for det første nybygget var 14. juli fra Hirtshals, og skipet vil deretter ha tre ukentlige avganger fra Bergen gjennom sommersesongen.

En sak som er blitt reist i pressen, er om de nye fergene kan ta med seg vogntog mellom Bergen og Stavanger. Siden “alle” synes å være enige om at målet er å få trafikk over fra vei til sjø, er denne saken høyst relevant. Det forutsetter imidlertid en ordning vedrørende avgiftsberegningen av mat- og drikkevarer som forbrukes mellom de to havnene. Fjord Line har satt ned en prosjektgruppe som skal utrede spørsmålet og arbeide opp mot Toll- og avgiftsdirektoratet.

Det følger av nybyggets benevnelse “cruise” at her skal passasjerene også bli tilbudt opplevelser ombord. I tillegg er det naturligvis restauranter, kaféer, duty free butikker og fasiliteter for møter eller konferanser.

Miljøet

Fremdriftsmaskineriet tilfredsstiller miljøkrav som kommer i 2015. Fremdriften er utelukkende basert på flytende naturgass, mens flere skip har “dual fuel” maskineri. («Viking Grace» som nylig ble levert, har for eksempel sistnevnte system). Rederiet mener at skipsdesignet gjør skipet til et av de mest miljøvennlige i sitt slag i verden. Utslippene av SOX blir eliminert, NOx blir redusert med 92% og CO2 med 23% sammenlignet med konvensjonell tungolje drift.

Dette skal dessuten være det første skipet i verden som utnytter varmen på over 450 grader Ceclius til å generere strøm til hele innrednings- og publicdelen av skipet. Dette Waste Heat Recovery systemet bidrar til at skipets grønne profil bedres ytterligere og bekrefter at rederiets valg av å gå for ren LNG fremfor dual fuel var riktig. Systemet er levert av Alfa Laval Aalborg sammen med Shinko (steam turbingenerator RG65 på 1250kW).

Skangass har vunnet kontrakten for levering av LNG til Fjord Line. For de to fergene blir det snakk om totalt ca. 30.000 tonn per år. Risavika havn blir dermed Europas første havn der skip bunkrer, laster og losser samme sted.

M/S «STAVANGERFJORD» er bygget til Det Norske Veritas klasse ✠1A1, ICE 1B, CAAR FERRY A, E0, GAS FUELLED, CLEAN, NAUT-AW, WIBR, MCDK, TMON, F-M, COMF V(2) og fører dansk flagg.

Hoveddata:

Lengde o.a. 170,00 m
Lengde b.p.p. 148,00 m
Bredde 27,50 m
GT ca. 25000
DW ca 3.900 t
Draft scantl. 6,50 m
Passasjerkap. ca. 1500
Antall passasjerlurarer 303
Bilkapasitet ca. 600 / 1400 lm
IMO nr. 9586605

Maskineri

Dekk/diverse

Tankkapasiteten for LNG er på 2x293 m3 og for ferskvann 940 m3.
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av 4 x Bergen B35:40V 12PG gassmotorer hver med ytelse på 5400 kW v/750 rpm, 2 x RRM Kamewa CP propellanlegg hver på 10800 kW og Renk MAN reduksjonsgear. RRM har også levert styremaskin og ror samt to sidethrustere hver på 1600 kW.
Strømforsyningen besørges av 2 x MAN Diesel & Turbo 6L21/31 motorer hver på 1254 kW pluss en type 7L21/31 på 1463 kW. I tillegg kommer to Marelli akselgeneratorer hver på 1850 kW, og som nevnt ovenfor, Waste Heat Recovery systemet. Nødaggregatet er av Mitsubishi fabrikat DPMGS32-S6A3TA på 532 kW med Stamford generator levert fra Gas & Diesel Power AS.
Av utstyrsleveranser kan nevnes pumper fra Allweiler og kompressorer fra Sperre og Tamrotor. Novenco har stått for ventilasjonsanlegget, og proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Aalborg Industries har levert kjelutrustning (se også ovenfor om Waste Heat Recovery), og tank sounding system er fra XTronica.
Novenco har også levert water mist brannslukkingsanlegg.
TTS har levert Ro/Ro utstyr, akterrampe, lukedeksler og ståldører til skipet. Anti-heeling pumper er fra Framo. RRM leveransene inkluderer også LNG tankene (Aritas) og dekksmaskineri samt fortøyningsvinsjer. Vinduene er levert av Bohamet, og dekksbelegg utendørs er fra Bolidt. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping, og fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter med arbeidet utført av Premator.
I redningsutstyret inngår fire Fassmer livbåter, MES fra Viking og to Fassmer MOB-båter som henger i Davit International daviter.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og Georg Eknes Industrier har levert stoler (air seats). SBA Interior er leverandør av senger/madrasser. Innredningspanelene er fra Norac, og bysseutstyr er fra Metos. Jets har levert toalettsystemet til fergen. Elpro har utført elektroarbeidene.
L-3 Valmarine har levert integrert VALMATIC Platinum Automation og NACOS Platinum Navigation systemer.
Bergen Group Fosen ferdiggjør nå søsterskipet “Bergensfjord” med bnr. 88, og deretter følger bnr. 90 til Volstad Maritime i 3. kvartal, bnr. 91 til samme rederi i november og en AHTS til NFDS Offshore i første kvartal 2014.