MS «Steffi Nähring»

Selfa Båt Trondheim AS overleverte 24. juni en Selfa Kystsjark 38 til Bruno Nähring fra Kühlungsborn ved Rostock i Tysland. «Steffi Nähring» er verftets byggenummer 117.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjarkene fra Selfa er blitt et begrep innen norsk – og etter hvert også andre lands kystfiske. Verftet har over tid bearbeidet utenlandske markeder med suksess, vi minner om «Petr», byggenr. 115, som var Selfas første sjark til Russland – og dessuten viser vi til omtalen av en leveranse til Sverige i denne utgave av Skipsrevyen.

Nybygget er – som alle Selfa-båter – utviklet av verftet selv og bygget i glassfiberarmert polyester, GRP. «Steffi Nähring» skal drives i helårsdrift med passive redskap, med hovedvekt på garnfiske etter torsk og sild, likeså ålefiske. Fartøyet erstatter et mindre fartøy som rederen hadde fra DDR-tiden.

Sjarken har utvendig og innvendig styreposisjon, dørkvarme, defrosteranlegg og ballastsystem. Båten har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a. ........................... 11,40 m
Lengde p.p. ..............................9,98 m
Bredde .................................... 3,60 m

Bunkerskapasiteten er 1000 liter fordelt på to tanker, ferskvannskapasiteten er 400 liter mens bulkrommet er på 14 m3. Dette lasterommet er for øvrig helt tett, slik at båten kan føre flytende laster.

Maskineri
Også «Steffie Nähring» er utrustet med en Nogva/Cummins dieselmotor, type 6BT 5,9M som yter 152 hk v/2.400 o/min. koblet til et trebladet Nogva vripropellanlegg der vingediameteren er 950 mm via et AGF-1131 reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 4,2:1. Motoren er montert på gummioppheng for å få så lavt støynivå som mulig. Strømforsyningen skjer fra en dynamo på 100 A. Motorrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor.

Diverse
Ballastsystemet som sikrer optimal trim er Selfas eget, slik at båtens trim forover/akterover, styrbord- og babordtrim og totalvekt, opereres fra et panel i styrehuset. På dekk er det montert en Rapp Hydema Syd HMH03 garnhaler og et HGA-005 garngreieapparat for automatisert garnbehandling ombord. Fangsten oppbevares både i kasser som lagres i det tette lasterommet, og i tanker for levende fisk. Vinduene er fra Colt Industrier.

Møbler og innredning er i hovedsak utført av verftet selv, med en Pyro P15 oljeovn som sentral varmekilde i messen. Forut er det arrangert lugar med tre køyer. Selfa har selv stått for de elektriske installasjonene. I dørken er installert Selfa dørkvarmeanlegg som gir gratis varme og tørt og helsevennlig inneklima.

Elektrisk og elektronisk installatør har vært verftet selv. I styrehuset er det montert Simrad Robertson AP- 35 autopilot, Furuno FR-1832 radar, Furuno FCV-611 ekkolodd, Furuno 2520 VHF, Garmin GPS/plotter og Pioneer radio/CD-spiller.

Fartøyet er bygget med kreditter fra tyske myndigheter, i tillegg til at EU har gitt 40 prosent støtte for å bidra til at det bygges opp en moderne kystflåte i Østersjøen.