
M/S «STENA GERMANICA»
M/S «STENA GERMANICA» er altså ex «Stena Hollandica» bygget i Spania i 2001 og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 1/2001. Sammen med søsterskipet «Stena Britannica» ble begge satt inn på Hoek van Holland – Harwich ruten. Skipet hadde den gangen lengde på 188,3 meter med 2.500 lane meter til disposisjon for kjøretøyer og en dødvekt på ca. 7.000 tonn. Fremdriftsmaskineriet bestod av fire Sulzer (overtatt av Wärtsilä) dieselmotorer.
Så i 2007 ble skipet forlenget ved Lloyd Werft i Tyskland til 240 meter – en ombygging som kostet cirka SEK 900 millioner for to skip («Stena Scandinavia»).
Denne gangen er det altså polske Remontowa som har stått for en ombyggingen. Verdien på satsingen av de to ombygde fergene er rundt SEK 2,5 milliarder.
På linjen Göteborg-Kiel innebærer forandringen at trafikken kommer til å bli samordnet med Göteborg-Travemünde da to fartøyer erstatter tidligere fire. Alle linjene får dermed forbedrede skip med attraktive restauranter, lugarer etc. Mens «STENA GERMANICA» startet på sin nye rute den 31. august, kommer neste skip inn i januar 2011.
Ombyttingen inkludert introduseringen av nye skip regnes å føre til reduksjon i CO2 utslippene med cirka 30 prosent.
Med sine 4.100 lane meter og 240 meter lengde er disse fergene blant verdens største. Trafikken på Göteborg-Kiel ruten var i 2009 (“cirka” tall): 430.000 passasjerer, 85.000 biler, 27.000 fraktenheter.
M/S «STENA GERMANICA
Hoveddata:
Lengde o.a. | 240,10 m |
Bredde |
29,30 m |
DW | 10.670 t |
Draft | 6,10 m |
GT |
46353 |
Passasjerkap. |
1.300 |
Bilkap. |
4.100 lane m |
IMO nr. |
9145176 |
Miljøet er i fokus også hos Stena Line. Fergen anvender ny teknikk, blant annet katalytisk avgassrensning og “eco-driving” som fører til lavere bunkersforbruk. Ved kai drives båten av elektrisitet. Stena Line regner således med besparelser på rundt SEK 50 millioner per år gjennom disse tiltakene. Fremdriftsmaskineriet består fortsatt av de fire Wärtsilä NSD 8ZAL40S dieselmotorene.
Ombord er det totalt 495 lugarer i 24 ulike kategorier som gir passasjerene store valgmuligheter – alt fra standard via familielugarer til 26 nye luksussuiter.
Cargotec fikk i sin tid oppdraget for ombygningsarbeider på fergen for tilpassing til den nye servicen. Det gjelder blant annet MacGregor bulkhead-dører mellom tanktopdekk og hoveddekk samt ny passasjerdør.
Nybyggene
“Superferries” er rederiets betegnelse på de nye fergene begget ved Nordic Yards (ex Wadan, ex Aker Yards) i Wismar. Disse har hele 5.500 løpemeter for kjøretøyer og blir de største i verden målt i fraktkapasitet. Skipene blir drevet av fire MAN 48/60CR motorer som genererer totalt 32.000 kW som betyr cruising speed på 22 knop. Det er totalt 1.376 passasjerkøyer. Totalinvesteringen i disse skipene blir oppgitt til SEK 4,5 milliarder.