M/S «STENA TRADER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er gått over tre år siden Fosens levering av «Midnatsol» (SKIPSREVYEN nr. 2-2003), men nå har Fosen Mek. Verksteder AS igjen levert et stort skip, og denne gangen er det snakk om et Ro/Pax skip av eget design – Fosen Optima Project.

M/S «STENA TRADER» er verftets byggenummer 74 og er 212 meter lang med en GT på 26.002, dwt ca. 10.000, over 3000 lane meter disponibelt for kjørende materiell og plass for opp til 600 personer totalt ombord. Skipet ble overlevert rederiet, Stena Ro/Ro AB, Göteborg 12. juli.

Fosen M.V. har også tidligere bygget Ro/Pax skip, der det siste var M/S «Olympic Spirit» som ble bygget for greske Anek Lines og levert i april 2001 (SKIPSREVYEN nr. 2/2001).

Kontrakten med Stena er på to skip og ble inngått høsten 2004. Da kunne man lese i pressen at Fosen “skulle ta imot Norges hittil lengste skipsskrog”. Det var vel å overdrive en smule... I alle fall ble 80% finansiering innvilget av Eksportfinans til det svenske rederiet, og prismessig var det snakk om totalt vel 800 millioner kroner for de to skipene.

Fosen Optima Project
Dette var det første oppdraget verftets prosjektavdeling selv hadde utviklet, finansiert blant annet av SND. Målet var å utvikle en skipstype med god lastekapasitet. Dette innebar utvikling av ny skrogform som tillater et mer ekstremt forhold mellom fyldighet, bredde/lengdeforhold enn det som hadde vært tidligere testet i Norge. Prosjektet dro fordel av at skipet ikke skulle ha så stor passasjerkapasitet, og at stabilitetskravene dermed ikke var fullt så strenge. Det ble også gjort en grundig vektoptimalisering for å unngå at lettskipsvekten “stjeler” av nyttelasten.

M/S «STENA TRADER»
Skipet er bygget som et moderne passasjer/car/trailer skip som er tenkt å skulle operere på korte internasjonale turer. Skipet er arrangert med garasje plass på tanktopp, på hoveddekk og værdekk. Aktre delen av værdekk er arrangeret for farlig last. Tilgangen til hoveddekk skjer via en akterrampe. En fast rampe med lukedeksel tar seg av tilgangen fra hoveddekk til tanktopp. Det er et “drive through” arrangement forut for dekk 3 og 4. Fri høyde på dekk 1, 3 og 5 er 5 meter, og total lane meter er 3100 fordelt på dekk 1: 415 lm, 3: 1275 lm og 5: 1410 lm. Skipet er for øvrig utstyrt med 80 reefer plugger for reefer containers.

Norske utstyrsleveranser til skipet er regnet ut til ca. 64% – da er ikke skroget medregnet. Skroget er bygget ved Baltysky Zavod i St. Petersburg og ankom Fosen i januar i år.

Verftet oppgir fordeling av byggekostnadene, og her ser man at skroget står for 32%, maskineri for 15%, innredningen for 10%, det elektriske 7% og generelle utgifter 19%. Ro/Ro utstyret står bare for 3%.

Stena RoRo regnes som en av de førende innovatørene av Ro/Ro konseptet, og rederiet har både rene Ro/Ro skip og Ro/Pax skip. Stena befrakter ut et stort antall skip til førsteklasses operatører over hele verden

Rederiet benevner M/S «STENA TRADER» som Seabridger-class, og hun er klasset i Lloyds Register @100A1 +LMC, UMS, Roll on- roll offf cargo/passenger vessel, Swedish/Finnish ICE 1A, IWS, SCM, Nav 1 EP, and Approved for dangerous cargo.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
212,00 m
Lengde p.p.
194,80 m
Bredde største
26,70 m
Draft design
6,30 m
Dwt
ca. 10.000
GT
26.002
NT
11.992
Pass. lugarer
100
IMO nr.
9331177

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN B&W 9L 48/60B dieselmotorer som hver yter 10.800 kW og gir skipet en service speed på ca. 22,2 knop. Hovedmaskineriet er via to Wärtsilä Propulsion Lips reduksjonsgear koblet til Wärtsilä Propulsion Lips twin propellanlegg med diameter 4600 mm.

Styremaskineriet er merke Frydenbø, og to Wärtsilä Propulsion Lips thrustere hver på 1600 kW sørger for best mulig manøvrering av skipet.

Strømforsyningen besørges av tre Mitsubishi S16R-MPTA dieselgeneratorsett og to akselgeneratorer. Nødaggregatet er også av Mitsubishi fabrikat.

R&M Ship Interior AS har utført isoleringsarbeidene. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Alfa Laval. Aeron Miljøteknikk er leverandør av air-condition anlegget, Aalborg Industries har supplert kjeler og tankpeileutstyr kommer fra Kongsberg Maritime. KYMA AS har levert torsjonmeter for beregning av spesifikt fuelforbruk.

Diverse
MacGregor (Nor) AS har levert luker, ramper og porter, vinduer er fra Bohamet og dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag. GMC Produkt har levert proviantkran, og ankerutrustning kommer fra Shanghai Bright Marine.
IMS har levert vanntette skyvedører, og både Momek og Libra Plast har supplert utvendige dører. PCS AS har utført sandblåsingsarbeidene, og skipet er oppmalt med malingssystemer fra Hempel.

Redningsutstyret omfatter to RFD redningsflåter fra Erling Haug, en 60 personers livbåt, en kombinert liv- og redningsbåt og en MOB-båt.

Passasjerområdet dekker ca. 660 m2. Det er sitteplasser for 314 fordelt på bar lounge, restaurant og kino. I tillegg til de 100 passasjerlugarene er det arrangert 35 mannskapslugarer.

R&M Ship Interior AS har hatt innredningsarbeidene også. Norac har levert 135 stk. prefabrikerte baderom for alle lugarer, mannskap og passasjerer. Norac har også levert innredningspaneler med dekor for hele innredningen, samt himlingspaneler. Det er benyttet Alvedoor innredningsdører, og Aluminox har levert bysseutstyr.

Elpro har utført de elektriske arbeidene og har også installert det elektroniske utstyret som er levert av Atlas.

*

Bnr. 75 fra Fosen Mek. Verksteder er søsterskipet til «Stena Trader» som skal være ferdig i desember. Så følger bnr. 76, 77 og 78 som er offshore fartøyer for Volstad Maritime AS og skal leveres i mai og november 2007 samt mai 2008. Dermed er også FMV også igang med bygging av offshore fartøyer.