M/S «STRIL HERKULES»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «STRIL HERKULES», byggenummer 189, ble overtatt fra Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS allerede i mai. Skipet er omsider overlevert Simon Møkster Shipping AS, Stavanger. På grunn av konkursproblematikken ble nybygget overført til Westcon i september der ferdigstillingen var et samarbeidsprosjekt mellom rederiet og Westcon. Skipet er bygget etter VS 482.II FSV design.

Opprinnelig skulle skipet vært ferdig i februar som det første av to skip som ble bestilt i juni 2006 til total pris rundt NOK 700 millioner. Kontraheringen skjedde i forbindelse med 10 års avtaler med (den gangen) Statoil der befrakteren også har fem 1-års opsjoner. Inkludert opsjoner lød avtalen på ca. NOK 1,6 milliarder.
Det andre fartøyet skulle etter planen være ferdig i november 2008, men p.t. er det uvisst når dette blir levert. Men StatoilHydro står ved den inngåtte befraktningsavtalen til tross for forsinkelsene (attraktiv hyre?).
M/S «STRIL HERKULES» skal erstatte to fartøyer som har vært brukt på Tampen. En vesentlig forbedring er muligheten til å trekke livbåter direkte ombord selv i ekstremt dårlig vær via en akterslipp. Hovedaktivitetene blir standby, redning, vakt, brannbekjempelse, first line oppgaver og NOFO oil recovery. Skipet kan dessuten assistere tankskip fra offshore lastesystemer og kan opptre som ROV fartøy.
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, E0, Tug, Stand-by/rescue, SF, Fi-Fi I and II, OilRec, Dynpos class AUTR, Clean design, COMF-V(3), Heldk SH, NAUT-OSV og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 97,55 m
Lengde b.p.p.
84,85 m
Bredde på spant
19,20 m
Dybde i riss 8,00 m
Draft summer
6,50 m
Dwt basis 6,20m dreaft
ca. 2.100
GT
ca. 4500
IMO9404259

Tankkapasitetene er ca. 700 m3 brennolje, ca. 350 m3 ferskvann, ca. 2900 m3 vannballast, ca. 680 m3 liquid mud og ca. 1440 m3 oro.

Maskineri

Skipet har en hybrid dieselelektrisk løsning med to fremdriftssystemer som hver består av en MaK 9M32C med ytelse på 4500 kW, Scana Volda reduksjonsgear og propellanlegg av samme fabrikat. To 2000 kW Siemens elektromotorer er koblet til PTI på gearene. Det er også PTO for Fi-Fi pumpene på gearboksene.

Styremaskineri er type Tenfjord, og thrusterutrustningen består av Brunvoll utstyr, tre thrustere og en azimuth.

Hjelpemaskineriet utgjøres av fem CAT motorer, to type 3516 C på 2350 bkW, to type 3508 på 968 bkW og en type C18 på 601 bkW. Motorene er koblet til fire AVK generatorer og en Stamford generator. Havneaggregatet er et CAT sett med motor type C9 på 251 bkW.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre og Tamrotor er leverandører av kompressorer og separatorene er fra Westfalia. Ventilasjonsanlegget er fra Aeron, og Teknotherm har levert proviantkjøleanlegget. Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen, og isoleringsarbeidet er utført av Lauremija. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Enwa har stått for omvendt osmose system til skipet.

Maskinrommet er brannsikret med et inergen anlegg fra Simtronic og varslingsanlegg fra Tyco.

Dekk

Heli-dekket er en Maritime Products leveranse, og Aker Solutions/Jason Engineering har stått for Fi-Fi anlegget. Odim har levert dekksmaskineri, kraner er fra Odim Abas og haikjeft fra Karm. Vindusleveransen er det Bohamet som har stått for, og IMS har supplert vanntette skyvedører.

I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter, MOB-båter fra Mare Safety og Vestdavit davitsystem med side launch opplegg for håndtering av begge MOB-båtene og TSB 10000 teleskop davit. Både lanterner og lyskastere er Tranberg leveranser. Nybygget er oppmalt med Star Carboline malingsprodukter.

Apto Maritime har levert Securus hazard awareness/risk reduction system til skipet.

Innredning

Lauremija har utført innredningsarbeidene, Miele har levert vaskeriutstyr, Beha har stått for bysseutstyr, og Jets har levert toalettsystemet.

Kvina Elektro har hatt hovedoppsyn med de elektriske installasjonene, El-design har vært el.teknisk konsulent og Siemens har produsert hovedtavle. Elpro har levert brokonsoller, og integrert automasjossystem er en leveranse fra Bjørge Steinco.

Elektronikk

ProNav har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord som består blant annet av JRC JMA-932/12SA radar, JRC JMA-9922-6XA radar, JRC JFE-380 IRC Colour ekkolodd, JRC JLN-205 logg, SGB Meridian Standard gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, Simrad CS68 Ecdis, JRC JAX-9A værfax, JRC NCR-333 navtex, JRC JHS-182 AIS, JRC JSS-296 SA/EUR 250W MF/HF radiostasjon, JRC VHF, Motorola VHF og ICOM VHF. Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget.