M/S «STRIL LUNA»

– PSV fra Astilleros Gondan S.A.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simon Møkster Rederi AS, Stavanger overtok M/S «STRIL LUNA» som byggenummer C-456 fra Astilleros Gondan S.A. i Spania den 29. august 2014. Nybygget er av UT 776 WP design, og prisen har vært nevnt som ca. NOK 350 millioner. Den 4. september ble nybygget så levert til Statoil for en 3-års kontrakt.

Astilleros Gondan S.A har utført både skrogbygging og utrustning av skipet. Skipbyggingskontrakten ble inngått 22. juni 2012. Dåpsseremonien fant sted ved Figueras Shipyard den 21. juni med Britta Lima Erga som gudmor. Astilleros Gondan S.A. har tidligere bygget «Stril Merkur» for rederiet (Skipsrevyen nr. 4/2011).

Unified Bridge

Dette er det første skipet som tar i bruk det nye Rolls-Royce brosystemet som er utviklet av Rolls-Royce på Sunnmøre. Unified Bridge er et fysisk arbeidsmiljø på broen som er tilpasset mennesket og menneskets naturlige bevegelser. Mannskapet opplever at alle skjermer, instrumenter, hendler og knapper er utformet og plassert slik at de har full oversikt og kan ha lange arbeidsøkter uten å kjenne belastninger. Dette medfører sikrere og mer effektive operasjoner. Flere kontrakter er undertegnet for systemet.

Utstyrspakken fra Rolls-Royce omfatter også hovedmaskineri, propeller, thrustere, DP2, automasjons- og kontrollsystemer, elektriske systemer og dekksmaskineri. Skipet er konstruert med Wave Piercing baug og er utstyrt med ASFA (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten.

Skipet har NOFO 2009 standard samt notasjonen Winterized Basic og kan også benyttes eksempelvis i Barentshavet.

M/S «STRIL LUNA»

Skipet kan i tilegg til vanlige forsyningstjenester også transportere inntil 800 m3 med farlig flytende last. Fartøyet fører NOR flagg og har Hammerfest som registreringshavn. Klassenotasjonene i DNV GL er ✠1A1, ICE-1C, Winterized Basic, Offshore Service Vessel, Supply, Standby Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(2)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, BWM-T, DK(+), HL(2.8).

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 92,80 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 82,60 m

Bredde største ...................................................................................................... 20,03 m

Dybde i riss til ........................................................................................................ 8,20 m

Dw .................................................................................................................... ca. 5.346 t

Draft scantl. ............................................................................................................ 6,80 m

Draft design ............................................................................................................ 6,00 m

Dekksareal ........................................................................................................... 1030 m2

Dekkskap. ......................................................................................................... ca. 2.700 t

GT ............................................................................................................................. 4829

NT ............................................................................................................................. 1699

IMO nr. ............................................................................................................... 9666546

Tankkapasitetene er ca. 1060 m3 diesel olje, ca. 1000 m3 ferskvann, ca. 1850 m3 vannballast, ca. 900 m3 liquid mud, ca. 600 m3 brine og ca. 1500 m3 ORO.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire RRM generatorsett med Bergen Engines C25:33L6ACD dieselmotorer som hver yter 1843 kW og to RRM AZP 120 FP fremdriftsthrustere hver på 2500 kW. Nødaggregatet er type Scania DI12 på 600 kW fra Nordhavn Marine & Offshore. Thrusterutrustningen fra RRM består av TCNS 73/M-180 azimuth på 880 kW og to type TT 2200 DP FP hver på 883 kW. Service speed ligger i området 12-15 knop.

Diverse

Skipet er utstyrt med to RRM anti-roll tanker og RRM DP system. Blant dekksmaskineri-utstyret er et dobbelt ankerspill/fortøyningsvinsj, to tugger vinsjer og to capstans på 10 tonn. Det er videre to dekkskraner hver på 3 tonn.

Ing. Per Gjerdrum AS har levert en omfattende pumpepakke, inkl. Blant annet PG Hydraulic Powerpack. Sperre Industri har bl.a. levert kompressorer for startluft, mens Tamrotor har forestått kompressorer for arbeidsluft m.m.

Tranberg har levert lanterner, søkelys og dekkslys, vindusviskere sammen med Speich og elektrisk de-ice system. Firmaet har også hatt fire leveranser til den nevnte RR skipsbroen med løsninger som inneholder kontroll av lanterner, søkelys, vindusviskere og de-ice systemet.

M/S «STRIL LUNA» er innredet for mannskap med 15 enkle lugarer og 2 x 5 lugarer som reservelugarer.

-

I april bestilte Simon Møkster Shipping nok et skip av samme type ved Astilleros Gondán S.A. Rolls-Royce skal levere utstyr til verdi på ca. 110 millioner kroner, inkludert design. Nybygget skal leveres i 2016.