Stril Mermaid. Arkivfoto

M/S «STRIL MERMAID»

Simon Møkster Shipping AS, Stavanger ved North Sea Safety KS overtok det andre nybygget av Havyard 832 CD RS design fra Simek AS, Flekkefjord den 26. mars 2010. M/S «STRIL MERMAID» er verftets byggenummer 122. Gudmor var Grete Rekkebo Brovold.

North Sea Safety er eiet av Møkster sammen med Torghatten Trafikkselskap ASA på 50/50 basis. Den 30. oktober i fjor ble søsterskipet «Stril Mariner» levert. Skipet er sikret langsiktig bekjeftigelse til Marathon Petroleum Company Norway for fem år pluss at befrakter har 5 x 1 års opsjoner. Påbegynnelse er 1. juli. Skipet skal være support fartøy på Alvheim feltet. I mellomtiden blir det kortere oppdrag på et heller slakt marked.
Rederiet opererer en flåte på rundt 20 skip innen områdene Emergency Services, Anchor Handling, Platform Supply og Sub Sea Services. Nybygget ble på kontraheringstidspunktet oppgitt å ha kostet rundt 320 millioner kroner.
Skipet har dobbelt skrog i henhold til Clean Design og SF for stabilitet ved skade. Det betyr at verken drivstoff eller flytende last kan komme i direkte kontakt med skroget skulle ulykken inntreffe. Generatorenes exhaust system er utstyrt med Selective Catalytic Reduction som reduserer NOx utslippet med ca. 90%.
Skipet beskrives som Platform Supply, Rescue and Standby Vessel med kapasitet til 300 personer og er bygget til DNV-klasse med notasjoner ✠1A1, E0, SF, DK(+) HL(2.8), COMF-V(3), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), DYNPOS-AUTR, Fi-Fi I, OILREC, LFL*, NOFO 2009. I tillegg til PSV funksjonene er dette designet utviklet for rednings-, beredskaps- og oljevernoperasjoner.
Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 78,60 m
Lengde b.p.p.
69,00 m
Bredde største
17,60 m
Dybde i riss til h.dk. 7,70 m
Dypgående 6,54 m
GT 3129
Dwt 3.743 t
Dekk 755 m2
Dekkslast ca 2.500 t
IMO 9538529

Tankkapasitetene er (alle tall ”cirka”) 859 m3 drivstoff, 815 m3 ferskvann, 2846 m3 vannballast, 2846 m3 drill water, 132 m3 base oil, 959 m3 mud, 959 m3 brine, 178 m3 methanol, 164 m3 glycol, 298 m3 dry bulk og 1553 m3 oilrec.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri fra RR Power Electric Systems med 2 x Cummins KTA 50DM dieselmotorer, hver på 1300 kW og 2 x Cummins QSK 60 motorer hver på 1900 kW, to Ulstein Aquamaster US205 CRP azimuth propeller hver på 1500 kW og fire Marelli generatorer som produserer kraft til fremdrift og forbruk ombord. Nødaggregatet består av en Nogva Deere 6068 TFM50 motor.
Skipet er videre utstyrt med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 2000 DPN FP. Joystick er type Poscon og fjernkontroller type Helicon X. Farten er ca. 14,5 knop med max. kraft på azimuthene ved 100% MCR i rolig vær. Økonomisk fart er ca. 10/11 knop.
SCR systemet som nevnt ovenfor, er levert av H+H. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Alfa Laval og RWO og kompressorer er fra Tamrotor. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank tender system er av Umas fabrikat. Peder Halvorsen Industrier har levert et helautomatisk steamsystem for ORO og oppvarming av skipet, og Teknotherm har stått for fryse-/kjølemaskineri. AM Instrumentering har levert flow meter. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo.
Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av aragonite og vanntåke brannslukkingsanlegg fra Autronica Fire and Security og varslingsanlegg fra Eltek.
Dekk
Skipet har det nye CARGOMAXX dry bulk systemet fra van Aalst, levert av Saunes & Helseth Maritim. Dette er et integrert system der alle lastetankene kan frakte tørr eller våt last. I prinsippet kan flytende og tørr last kombineres i samme tanken. Ved lossing av dry bulk brukes vacuum-pressure type van Aalst VP.
Fi-Fi I systemet er levert av Fire Fighting Systems AS. Norwegian Deck Machinery har levert capstans, tugger vinsjer, ankerspill og fortøyningsvinsjer. Anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping. Vinduer er levert av Bohamet, og vindusviskere er fra Seematz. Libra Plast har stått for utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Hydramarine har levert dekkskran.
Tranberg har levert lanterner og søkelys, mens lyskastere er fra Norselight. Carboline malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og MPE Cathodic har levert anoder for katodisk beskyttelse.
I redningsutstyret inngår redningsflåter levert av Brude Safety, en Mare GTC 700 MOB-båt fra Mare Safety AS og en Dacon Rescue Scoop i TTS Marine daviter.
Innredning
M/S «STRIL MERMAID» er innredet med 12 dobbeltlugarer og ni enmannslugarer, alle med egen WC/dusj. I innredningen er benyttet Aker paneler på innvendige skott, Danacoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Møbler kommer fra VAD og NorSap. Beha har levert bysseutstyr. Avfallskompressor er fra Global Enviro International, og Fresvik Product har levert proviantkjølerom. Incinerator kommer fra Norsk Atlas, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro.
Elektronikk
Lossing fra tankene overvåkes av Havyard IAS, og kontrollsystemet for pumper og ventiler er fra Havyard International. Brovaktalarm er type Ulstein BAS, og alarmanlegget for maskinrommet er type Umas V. Skipet er utstyrt med DP2 system fra RRM type ICON DP2.
Flekkefjord Elektro har montert det elektroniske utstyret som er levert av Furuno Norge og Syberg AS. Utstyret omfatter FAR-2137S radar, FR-2827 radar, FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart TECDIS, Furuno FS-2570 radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700B navtex, Inmarsat Minor Sailor TT 3064, Heli Beacon TS1B Radio Holland, Motorola GP340 UHF, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800S og FM-2721 VHFs, Tron 40S og 45SX Epirbs og SART radar transponder, Felcom 15 Inmarsat C og Tron TR-810 aeronautical VHF.
ShipEquip har levert SeaTel antenner, intercom-systemet er fra Zenitel og CCTV systemet fra ComScan Norge.

Simek AS’ neste levering er bnr. 123, en PSV av Havyard 832 CD design, for levering til Havila Shipping 31. august.