Foto: Harald Valderhaug

M/S «STRIL ORION»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «STRIL ORION» ble levert fra STX OSV Søviknes til Simon Møkster Shipping AS den 26. oktober 2011 som byggenummer 729. Nybygget er av PSV 09 L CD design, og skroget er bygget i Romania.

Nybygningskontrakten ble inngått i februar 2010, og skipets første oppdrag etter overleveringen er et oppdrag for Maersk Oil Norway. Hvis opsjonene blir erklært, kan varigheten komme opp i cirka 140 dager. STX har tidligere bygget seks skip for Simon Møkster Shipping, to AHTS’er, tre PSV’er og ett støttefartøy.
Skipet har miljøvennlig design med fokus på lavt bunkersforbruk og er arrangert for regulære forsyningsskipsoppgaver. I tillegg er hun arrangert for “Rescue- & Oil Recovery” operasjoner. Sistnevnte er i henhold til DNV og med siste NOFO 2009 retningslinjer. Skipet har et vinsjarrangement for sleping i nødstilfeller og har bollard pull på 65 tonn. Fartøyet kan etter NMDs regelverk foreta redning av 300 personer.
M/S «STRIL ORION» er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HL(2,8), Clean Design, NAUT-OSV(A), LFL*, COMF-V(3)- C(3), OILREC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,50 m
Lengde b.p.p.
84,75 m
Bredde største 19,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dwt
ca. 4.900
Draft max
6,70 m
Dekk
ca. 1040 m2
GT
4360
IMO nr.
9584554

Tankkapasitetene er 1680 m3 brennolje, 1070 m3 ferskvann og 3580 m3 vannballast. ORO kapasiteten er på 2040 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire CAT 3516 CTA dieselmotorer hver med ytelse på 2350 bkW v/1800 o/min, fire AVK generatorer hver på 2500 kVA og to Steerprop SP 35 CRP propeller hver med ytelse på 3000 kW. Nødaggregatet ugjøres av CAT C-9TA motor på 175 kW med Leroy Somer generator på 200 kVA.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper har rederiet valgt å utstyre skipet med to Brunvoll FU-80-LTC-2250 thrustere hver på 1170 kW og en Azimuth thruster på 880 kW.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og STX OSV HVAC har levert ventilasjonsanlegget. Samme firma har stått for proviant kuldemaskineriet ombord. Kjelutrustningen kommer fra Parat Halvorsen, og Høglund Marine Automasjon har stått for utstyr for måling av tankene. Westfalia har levert separatorer, kompressorer er fra Sperre og Allweiler har levert pumper til nybygget.
Brannsikkerheten i maskinrommet er ivaretatt med et brannslukkingsanlegg fra STX OSV Electro.

STX OSV Søviknes har i ordre bnr. 719 for levering i november til Aker Oilfield Services, bnr. 748 er for Simon Møkster med levering i februar 2012 mens bnr. 761, 762 og 763 av type PSV 09 CD er bestilt av STX Panocean for levering i juni 2012, desember samme år og juni 2013.