Foto: Harald Valderhaug

M/S «STRIL POLAR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

STX OSV Søviknes overleverte Platform Supply Vessel M/S «STRIL POLAR» til Simon Møkster Rederi AS den 9. februar 2012 som byggenummer 748. Nybygget er av PSV 09L CD design. Dåpen fant sted samtidig med overleveringen, og gudmor var 16 år gamle Katrine Zetlitz Nessler. Simon Møkster Shipping AS er skipets manager.

Nybygningskontrakten ble annonsert i mai 2010, og nybygget har samme dimensjoner som «Stril Orion» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2011. STX har tidligere bygget syv skip for Simon Møkster Shipping. «STRIL POLAR» var faktisk ferdig bygget 42 dager før opprinnelig leveringsdato.

I tillegg til vanlige forsyningstjenester er skipet arrangert for operasjoner i kalde farvann med blant anne Ice-C og DeIce klassenotasjoner. «STRIL POLAR» kan også utføre redningsoppdrag (300 overlevende NMD regelverk), oil recovery oppdrag (NOFO 2009) og er arrangert for slepeoppdrag i nødstilfeller.

Nybygget satte straks kurs for Barentshavet til et oppdrag for Det norske oljeselskap, men ble også i slutten av februar rapportert sluttet til Statoil for forsyningstjenester til dagrate 120.000 kroner. Rederiet har forøvrig åpnet avdelingskontor i Hammerfest, et synlig bevis på satsingen i nordområdene.

M/S «STRIL POLAR» er klasset i DNV til klasse ✠1A1, ICE-C, Fire Fighter I and II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8). Skipet fører NOR flagg med Stavanger som registreringshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,50 m
Lengde b.p.p.
84,75 m
Bredde største 19,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dwt
ca. 4.900
Draft max
6,50 m
Dekk
ca. 1055 m2
GT
4283
NT
1882
IMO nr.
9590565

Tankkapasitetene er 1680 m3 brennolje, 1070 m3 ferskvann og 3580 m3 vannballast. ORO kapasiteten er på 2040 m3.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire CAT 3516 CTA dieselmotorer hver med ytelse på 2350 bkW v/1800 o/min, fire AVK generatorer hver på 2500 kVA og to Steerprop SP 35 CRP propeller hver med ytelse på 3000 kW. Nødaggregatet utgjøres av CAT C-9TA motor på 160 kW med Leroy Somer generator.

Manøvreringsegenskapene forbedres ved å utstyre skipet med to Brunvoll thrustere hver på 1200 kW og en Azimuth thruster på 880 kW.

Allweiler har levert pumpeutrustningen, kompressorer er fra Sperre og Westfalia har levert separatorer. Kjelutrustningen kommer fra Parat Halvorsen, og Høglund Marine Automation har stått for tankmålingsutstyr. STX HVAC har levert proviant kuldemaskineriet til nybygget.

Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og brannslukkingsanlegget kommer fra STX Electro.

Dekk

Randaberg Industries har levert dry bulk anlegget ombord, og Norwegian Deck Machinery har tatt seg av leveransen av dekksmaskineri. Fartøyet har to Cargotec kraner hver på 2t/10m, og ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og Libra Plast har levert utvendige dører. Malingssystemer fra International Maling er benyttet til oppmaling av skipet.

Blant redningsutstyret ombord finner man Viking redningsflåter og MOB-båt av type Alusafe 700 Twin FRC. Det er også arrangert med hospital.

Innredning

M/S «STRIL POLAR» er innredet for en besetning på 24 personer fordelt på 12 enkeltlugarer og 6 tomannslugarer. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og STX Accommodation har håndtert møbelleveransen. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og Atlas har supplert incinerator. Avfallspresse er fra Global Enviro International, og i byssen er det Beha utstyr.

Høglund Marine Automation har levert PMS og IAS til nybygget. De elektriske installasjonene er utført av STX Electro.

Elektronikk

DP-anlegget kommer fra Kongsberg Maritime type KPOS DP22. O. Øverland har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret med blant annet Furuno FAR-2137 og FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550 peiler, 3 x Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Tron 40S Mk II og 45SX EPIRBs (Emergency Position Indicating Radio Beacon), SART 20 radar transponder, Furuno VR-3000 CDR, Furuno FA-150 AIS, Sailor TT6110 Inmarsat C, Felcom 500 Inmarsat F og Sailor VHF.

STX OSV Søviknes skal levere bnr. 761, bnr 762 og bnr. 763 alle til STX Panocean (samme gruppe som verftet) i juni og desember 2012, samt i juni 2013.