M/S «STRIL SERVER»

– Subsea / Multi-purpose Support fartøy fra Simek

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simek AS, Flekkefjord overleverte nybygget av MM 85 MSV design, M/S «STRIL SERVER», til Simon Møkster Shipping AS den 4. juni 2014 som verftets byggenummer 127. Dåpen fant sted 3. juni med Karianne Møkster, datter av Alf Møkster, som gudmor. Prisen for nybygget ble i sin tid oppgitt til ca. NOK 340 millioner.

Dette er det tredje skipet som rederiet har fått bygget ved verftet siden 2009. Skipet er bygget etter design fra Multi Maritime, type MM 85 MSV. Fartøyet er spesialdesignet for å utføre arbeid innenfor ROV, survey, dykking og lettere konstruksjonsaktiviteter med kran som kan løfte 70 tonn ned til 2000 meter. Videre er hun designet med tanke på å utføre tjenester til oppbygging av offshore vindmølleparker. Etter overlevering satte skipet kurs for Nederland for første oppdrag for Blue Stream.

M/S «STRIL SERVER»

Skipet er en videreutvikling av «Stril Explorer» og «Atlantis Dweller» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 5/2010 henholdsvis nr. 6/2009.

Per medio juni 2014 er «STRIL SERVER» fortsatt eid av Krunborg Offshore, Færøyene som igjen er 70 prosent eid av Simon Møkster Shipping AS. Men forventet endring i eierskapet gjør at Møkster har valgt å flagge skipet fra FIS til NOR, og dermed erstattet man Torshavn med Stavanger i hekken.

Skipet harstor innendørs hangar med plass for to ROVer. Det er to dekk (shelter og hoved) med totalt 1175 m2 dekksplass inkusiv hangar. Helidekk er plassert forut over styrehuset og kan ta i mot helikopter av typen Sikorsky S-92.

Skipet har DNV klasse ✠1A1, General Cargo Carrier, SPS, SF, COMF-V(3), HELDK-S, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN.

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................  85,45 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................  78,40 m

Bredde største ......................................................................................................  18,00 m

Dybde i riss h.d. .....................................................................................................  5,45 m

Dybde i riss sh.d. ...................................................................................................  8,60 m

Design draft ............................................................................................................  4,75 m

Draft scantl. ............................................................................................................  5,50 m

Dw ....................................................................................................................  ca. 4.000 t

GT .............................................................................................................................  4751

NT .............................................................................................................................  1426

IMO nr. ...............................................................................................................  9665047

Tankenes kapasiteter er ca. 600 m3 drivstoff, ca. 240 m3 ferskvann og ca. 1800 m3 vannballast.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med to roterbare fremdriftspropeller akter av type AZP 085 CP, hver på 1600 kW og to opptrekkbare og roterbare propeller forut pluss en sidethruster, levert av Rolls-Royce Marine som også har levert elektromotorer, generatorer og tavler.

Dieselmotorene er av Cummins fabrikat, 2 x QSK60 hver med ytelse på 1900 kW og 2 x Cummins QSK50 hver på 1343 kW. Generatorene er av Marelli fabrikat. Nødaggregatet er også av Cummins fabrikat, type QSM11.

Skipet er utstyrt med to oppsvingbare RRM azimuth thrustere og en sidethruster type RRM TT 2000 DP – alle med ytelse på 880 kW.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, og HVAC er fra Aeron. Enwa har levert ferskvannsanlegg, og ballast renseanlegg er fra MMC. Brannsikkerhetsmessig er skipet utstyrt med et vanntåkesystem fra Wilhelmsen Technical Solutioins.

Dekk/innredning

Maritime Products har levert fartøyets helidekk, og dekksmaskinerileveransen er fra Norwegian Deck Machinery med ankervinsjer, capstan, transpondervinsj og fortøyningsvinsjer. To Palfinger kraner er Bergen Hydraulic leveranser og er av type PK150002M på 3,5t/19,5m. AHC kranen på 70t/13m, 35t/30m, 15t/32m er levert av Cargotec. Bohamet har levert vinduer og utvendige dører.

Redningsutstyret ombord inneholder utstyr som 2 x Harding LBT 700 C livbåter à 48 personer som henger i Harding daviter, Norsafe Midget MkI MOB-båt i TTS davit og Viking redningsutstyr.

Innredningen ombord på M/S «STRIL SERVER» er for totalt 90 personer, fordelt på 20 enmanns- og 35 doble lugarer, alle med dusj og toalett. Med tanke på mannskapets trivsel er det lagt stor vekt på utformingen av innredningen ombord som er holdt i lyse farger med møbler i valnøtt. Møbler kommer fra Alfred Sand og verftet selv. Styrehusstoler er levert av Alu Design & Services. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og toalettleveransen kommer fra Jets Vacuum.

Høglund Marine Automation har levert alarmanlegg. Elektro installasjonene er utført av Flekkefjord Elektro, og det elektroniske utstyret er montert av Vico med blant annet Furuno utstyr. DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.

-

Simek AS skal levere bnr. 128 til Fletcher Shipping i november og bnr. 133 i april 2015 til samme rederi. Disse kontraktene ble inngått i april i år. Bnr. 131 bygges for Gulf Rederi og skal være ferdig  i november 2015.