
M/S «SULEBAS»
– fiskefartøy fra Solund Verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Lending Rederi AS, Kolgrov, Solund tok i disse dager levering av det nye fiskefartøyet M/S «SULEBAS» fra Solund Verft AS, Hardbakke som verftets byggenummer 6. Dette er en snurper/snurrevad/garnbåt som er av type SC38, designet av Seacon AS.
Kontrakten ble inngått i august 2012 samtidig som verftet også fikk en ordre fra Vestøy AS. Disse nybyggene er de første i en ny generasjon kystnotfartøyer fra Seacon. SC38 er videreutvikling av det velprøvde SC34 designet, som det er kontrahert totalt ni fartøyer av. Solund Verft og begge rederiene var delaktige i utviklingen av båtene. Skroget er bygget ved Riga Shipyard i Latvia.
Sparebanken Sogn og Fjordane har gitt både byggelån for og finansiering av begge nybyggene. Innovasjon Norge er også inne med finansiering for rederiene.
M/S «SULEBAS»
Fartøyet er bygget med kombinert fryserom og RSW-kjøling. Lastekapasiteten er på ca. 420 m3. Båten er bygget i henhold til DNV ✠1A1, Fishing Vessel og til Sjøfartsdirektoratets regler for fiskefartøy med fartsområde Havfiske II.
Fartøyet er bygget med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk. På shelterdekk er bakk og båtdekk med innredningen og styrehus. M/S «SULEBAS» har følgende hovedddata:
Lengde o.a. | 38,55 m |
Lengde b.p.p. | 34,00 m |
Bredde på spant | 9,50 m |
Dybde i riss til h.dk. | 4,30 m |
Dybde i riss til sh.dk. | 6,60 m |
RSW/fryserom | 419,5 m3 |
GT | 499 |
IMO nr. | 9654098 |
Tankkapasiteten er 78,6 m3 for brennolje.
Maskineri
Fremdriften besørges av en ABC 6MDZC – 1000-166 dieselmotor med ytelse på 749 kW v/1000 o/min, levert av Frydenbø Industri. Motoren er koblet til et Finnøy P.70.22.280.4 propellanlegg via et Finnøy G50 FK reduksjonsgear med oversetning 5,04:1
Strømforsyningen besørges av tre Nogva Scania DI 12 62M hjelpemotorer hver på 260 kW med Stamford generatorer. I tillegg kommer Stamford akselgenerator fra Generator Solutions AS.
Styremaskinen er type Scan Steering, og for best mulig manøvrering har fartøyet to Brunvoll sidepropeller av type FU-45-LTC-1225, på 368 kW forut og 450 kW akter.
Allweiler, Xylem og Mapex har levert pumper, og ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo og Naustdal Blikk.
Dekk
RSW anlegget med ytelse på 500 kW er levert av Cflow og FrioNordica, og Stadpipe har levert rør til systemet. Vacuumpumpesystemet og ozonanlegget kommer fra Cflow Fish Handling. Steeltech har stått for komplett fabrikk.
Triplex har hatt leveranser som notvinsj, notleggerkran, fiskepumpekran, dekkskran, mellomrull og notvinsj. Thyborøn Skibs & Motor har levert utstyr som kombinert snurpe-/trålvinsj, ørekalvinsj, brystvinsj, ankervinsj, garnhaler, garngreier og fiskepumpe type Seaquest 14”.
Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. MOB-båt type Noreq RRB 425 m/kran er levert av MB Hydraulikk.
Innredning
Maritime Montering har hatt oppdraget med komplett innredning ombord, og Jets har supplert santitærsystemet. De elektriske installasjonsarbeidene, inkludert tavler, er utført av HAFS Elektro & Rør.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Sigurd Solberg AS med blant annet JRC JMA 5312-6 radar, JRC 5372 radar, Olex fiskeriplotter, Sodena Ecdis, JRC JLR 21 og JLR-31 GPS/kompass, Jotron Tron TS-8000 AIS, Simrad AP-70 autopilot, Lilley & Gillie magnetkompass, Kaijo sonarer, Kaijo KSE 110 ekkolodd, Simrad PI 50 notovervåking, JRC GMDSS A3 radiostasjon, JRC-NCR-333 navtex, JRC JUE 87 Inmarsat CJRC JHS-770S VHF, Sailor RT-6222 VHF,
Sat.telefoner er av type Sailor og Blue Tracker og UHF radio type Motorola. Brovaktalarm er fra Read Matre. CCTV kamerasystem kommer fra Bosch og Seahawk, og intercom er type Phontech. Bropulter av Ocean Bridge design er også levert av Sigurd Solberg.
❊
Leveringen av Vestøy nybygget fra Solund Verft er satt til juni i år.