
MS «Sundøy»
BKW-Enge Bruk AS, Valsøyfjord, overleverte en arbeidskatamaran til Snekvik Eiendom AS, Kyrksæterøra 24. februar. Verftet har selv stått for konstruksjonen av båten som har byggenummer 23. Det er faktisk den sjette båten verftet leverer til dette rederiet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «Sundøy» er en arbeidskatamaran, type Katalax 50, bygget i aluminium med asymmetrisk skrog. Båten skal gå i daglig fart mellom tre sjøanlegg og landmottaket. Det er vesentlig oppdrett av laks, men også en del regnbueørret. Båten skal også benyttes til å frakte fõr, være base for notskifting, drive med utlegg av anker og fortøyningsarbeider.
Styrehuset med pantry er plassert helt forut. Her er det messe med sitteplass for fem personer. Nede i skroget er det lugar og WC. Tørkerom er i casing.
Hoveddata:
Lengde o.a..........................14,95 m
Bredde .................................7,30 m
Dybde i riss..........................2,53 m
Kapasitet for brennolje er på 4000 liter og for ferskvann 400 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Cummins 6CTA 8,3M dieselmotorer hver på 350 hk ved 2500 o/min. Hver av motorene er via Nogva reduksjonsgear type HC 168, koblet til et Nogva vripropellanlegg type 1131. Båten gjorde hele 20 knop på prøveturen. Styremaskineriet er av type Ulstein Tenfjord og rorindikator Simrad Robertson. Båten har en baug-propell av BKW fabrikat på 40 hk.
Til strømforsyning er installert et Sabb Iveco Aifo aggregat på 30 kVA med en Stamford generator. Johnson Pump har levert pumper og Wema International AS tankpeileanlegget.
Diverse
På dekk er det montert to 2,5-tonns capstans fra Sveiseservice, og Mjosundet Båt og Hydraulikk har levert en varpevinsj på 15 tonn. Katamaranen har også en,Palfinger PK24500E kran med vinsj. Kranen løfter 6-7 meter nær båten, og på maksimum rekkevidde, som er hele 17 meter, løfter den et tonn. Erling Haug AS har levert anker og kjetting, mens fortøyningsutstyret er reders egen leveranse. Det samme er tilfellet med redningsutstyr. Vinduer er levert av Colt Industrier, og til oppmaling av katamaranen er anvendt produkter fra Hempel Ifa Coatings. Lyskaster er av type Seematz, og Tranberg har levert lanterner.
Innredningspaneler er fra BOA. Verftet har utført elektriske installasjoner med hovedtavle fra Elmarin. De elektroniske installasjonene er utført av Oddstøl Elektronikk AS og BKW. Utstyret omfatter Simrad RA 41 radar, Simrad CE40 ekkolodd/GPS/kartplotter og Simrad Robertson AP 35 autopilot. Reder leverer selv mobiltelefon til båten.Forsikringene er ivaretatt av Bud & Hustad.