
M/S «SVITZER GAIA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Svitzer A/S inngår i A.P. Møller - Mærsk A/S gruppen og er verdens største slepebåt operatør. Rederiet mener at denne nye typen slepebåt med dieselelektrisk fremdrift setter ny miljøstandard for denne typen fartøy. Bunkersforbruket reduseres med opp til 10% sammenlignet med konvensjonelle tugs, og NOx utslippet minsker med opp til 80%.
Den nye typen fartøy er resultatet av mer enn to års utvikling av rederiet sammen med flere leverandører, og fartøyet skal oppfylle IMO Tier 3 kravene som trer i kraft i 2016.
CO2 utslippene reduseres også ved bruk at denne type fremdriftsmaskineri. Skipet er utstyrt med tre motorer og har fem forskjellige operasjonelle modi. Det er hele tiden snakk om å finne maskineriets mest effektive “load zone”.
ECOtug er modifisert fra Svitzers Mars-klasse. Fartøyet kan operere med bare en motor, noe som hjelper i anstrengelsene for å redusere forbruk og utslipp. Etter prøvetur fremkommer at fartøyet går hurtigere med én motor enn rederiet forventet. Ved full kapasitet kommer farten da opp i 10,7 knop. Når båten er i ro, brukes naturlig nok kun den ene motoren. Max. farten er forøvrig ca. 14 knop.
Båten er designet med 65 tonn trekkraft, men etter at testene er gjennomført kan tallet økes til 70 tonn. Verftet opplyser at prisen for denne typen tug er ca. 40% høyere enn for en konvensjonelt designet båt.
M/S «SVITZER GAIA»
fører færøysk flagg og skal operere ut fra Göteborg. Fartøyet er klasset Lloyd’s Register of Shipping til 100 A1 Tug, Fi-Fi 1 with water spray, LMC, UMS, IWS, EP (A, N3, S,O).
Hoveddata:
Lengde o.a. | 30,80 m |
Bredde |
11,00 m |
Dybde i riss | 5,70 m |
Draft des. | 3,90/4,60 m |
Bollard pull |
65/70 t |
GT |
433 |
DW |
176,3 t |
Dekksstyrke |
5t/m2 |
IMO nr. | 9602447 |
Tankkapasitetene er 224 m3 brennolje, 24 m3 ferskvann og 56,7 m3 vannballast.
Maskineri
«SVITZER GAIA» er utstyrt med Schottel Combi Drive SCD 1515 fremdriftsenheter med single fixed pitch propeller. De tre dieselmotorer er av type Wärtsilä 8L20 med total ytelse på 4800 kW som driver Siemens generatorene, som igjen sørger for kraft til fremdrift og forsyner båten med strøm. Siemens leveransene innbefatter PMS og el.motorer.
I Wärtsilä leveransene inngår NOR SCR-system som tilfredsstiller ovennevnte IMO Tier 3 krav med hensyn til NOx reduksjon. Schottel har også levert en STT 110 baugthruster på 190 kW. Et havneaggregat av type Sisu er levert av Nordhavn.
Dekk/diverse
Slepebåten er utstyrt med elektrisk drevne slepevinsjer både forut og akter som gjør at støyen reduseres og eliminerer faren for lekkasjer som kan oppstå ved hydralisk drift. Kraft til vinsjene stammer fra samme kilde som fremdriftssystemet og baugthruster. Fi-Fi systemet er levert av Fire Fighting Systems.
Byggeverftet har tatt seg av innredningen ombord basert på Svitzers spesifikasjoner. Besetningen består av tre til fire personer – i Danmark vil det være fire personer ombord, mens det i Sverige er tilstrekkelig med tre. Furuno Danmark har levert elektronisk broutrustning til nybygget.
❊
Søsterfartøyet “Svitzer Geo” skal leveres fra Western Baltija Shipbuilding i sommer.