
M/S «SVITZER GEO»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Svitzer A/S inngår i A.P. Møller - Mærsk A/S gruppen og er verdens største slepebåt operatør. Ved introduksjonen av «Svitzer Gaia» i april ble det fremhevet at denne nye typen slepebåt med dieselelektrisk fremdrift ville sette ny miljøstandard. Bunkersforbruket reduseres med opp til 10% sammenlignet med konvensjonelle slepebåter, og NOx utslippet minsker med opp til 80%.
Den nye typen fartøy er resultatet av mer enn to års utvikling av rederiet sammen med flere leverandører, og fartøyet skal oppfylle IMO Tier 3 kravene som trer i kraft i 2016.
CO2 utslippene reduseres også ved bruk at denne type fremdriftsmaskineri. Skipet er utstyrt med tre motorer og har fem forskjellige operasjonelle modi. Det er hele tiden snakk om å finne maskineriets mest effektive “load zone”.
ECOtug er modifisert fra Svitzers Mars-klasse. Fartøyet kan operere med bare en motor, noe som hjelper i anstrengelsene for å redusere forbruk og utslipp. Ved full kapasitet kommer farten da opp i 10,7 knop. Når båten er i ro, brukes naturlig nok kun den ene motoren. Max. farten er ca. 14 knop.
Båten er designet med 65 tonn trekkraft, men etter at testene var gjennomført med «Svitzer Gaia», kunne tallet økes til 70 tonn. Verftet opplyser at prisen for denne typen tug er ca. 40% høyere enn for en konvensjonelt designet båt.
M/S «SVITZER GEO» er klasset Lloyd’s Register of Shipping til 100 A1 Tug, Fi-Fi 1 with water spray, LMC, UMS, IWS, EP (A, N3, S,O). Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 30,80 m |
Bredde |
11,00 m |
Dybde i riss | 5,70 m |
Draft des. | 3,90/4,60 m |
Bollard pull |
65/70 t |
GT |
433 |
DW |
176,3 t |
Dekksstyrke |
5t/m2 |
Bollard pull |
70 t |
IMO nr. | 9602459 |
Tankkapasitetene er 224 m3 brennolje, 24 m3 ferskvann og 56 m3 vannballast.
Maskineri
Slepebåten er utstyrt med 3 x Wärtsilä 8L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1600 kW som driver Siemens generatorene, som igjen sørger for kraft til fremdrift og forsyner båten med strøm. Siemens leveransene innbefatter PMS, automasjon og el.motorer. Schottel har levert Combi Drive SCD 1515 fremdriftsenhet med single fixed pitch propeller.
I Wärtsilä leveransene inngår NOR SCR-system som tilfredsstiller ovennevnte IMO Tier 3 krav med hensyn til NOx reduksjon. Schottel har også levert en STT 110 baugthruster på 190 kW. Et havneaggregat av type Sisu er levert av Nordhavn.
Dekk/diverse
Slepebåten er utstyrt med elektrisk drevne slepevinsjer både forut og akter som gjør at støyen reduseres og eliminerer faren for lekkasjer som kan oppstå ved hydralisk drift. Kraft til vinsjene stammer fra samme kilde som fremdriftssystemet og baugthruster. Fi-Fi systemet er levert av Fire Fighting Systems.
Western Baltija har tatt hånd om innredningen ombord basert på Svitzers spesifikasjoner. Besetningen består av tre til fire personer – i Danmark vil det være fire personer ombord, mens det i Sverige er tilstrekkelig med tre. Furuno Danmark har levert elektronisk broutrustning til nybygget.