M/S «TEISTEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «TEISTEN» ble overlevert til Tide Sjø AS fra Fjellstrand AS, Omastrand som verftets byggenummer 1675. Dåpen fant sted 15. desember. Design er Nautica Commuter 33.

Dette er den første av to hurtigbåter under kontrakten som i sin tid ble inngått mellom HSD og Fjellstrand. Begge båtene skal settes inn i rute i Sunnhordland. Mens skrogene er identiske, blir de to båtene arrangert med forskjellig passasjerkapasitet. For «Teisten»s vedkommende er kapasiteten 180 personer. Totalprisen er ca. 70 millioner kroner for fartøyene som får en servicefart på ca. 35 knop.

M/S «TEISTEN» er bygget i henhold til Norwegian Maritime Directorate class D og IMO HSC code category A og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
33,00 m
Bredde største
10,00 m
Draft
1,40 m
Dwt
25
Passasjer kap.
180

To tanker har hver kapasitet for 3.000 liter brennolje og ferskvannskapasitet er 500 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MTU 10V2000 M72CR dieselmotorer som er koblet parvis til to Servogear propellanlegg via to Servogear reduksjonsgear. Farten er oppgitt til cirka 32 knop basis 15 tonn dødvekt.

Styremaskin er type Scana Mar-El, og fartøyet er utrustet med to Petter baugpropellere levert av Nik. Haugrønning.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 4045TFM50 ˆ 57 kW/Stamford generatorsett.

Pumper er levert av Grundfors, og Novenco har levert ventilasjonsanlegget. Brannisolering er utført av Stord Isolering, Alf Lea & Co. Brannvern har levert CO2 brannslukkingsanlegg og varslingsanlegget kommer fra Servoteknikk. Båten har også et sprinkleranlegg.

Dekk/innredning
Redningsutstyret innbefatter Zodiac MES evakueringssystem og Zodiac rescue båt i MB Hydraulikk davit. Colt Industrier har levert vinduer, vinduspussere er fra Decca og ankervinsj er en MB Hydraulikk leveranse. Ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Norselight har levert lanterner, mens lyskastere er fra Norselight. «Teisten» er oppmalt med International Malings produkter.

Verftet har utført innredningsarbeidene med himlinger fra Barisol og passasjerstoler fra West Mekan. Styrehusstoler er type NorSap.

De elektriske arbeidene er utført av Maritim Elektro AS som også har vært el. teknisk konsulent, mens Elmo AS har levert hovedtavle.

Elektronikk
Maritim Elektro AS har også hatt ansvaret for elektroniske installasjoner. Alarm for maskinrommet er type MTU Bluevision, og alarm for skipsområdet er levert av Controlteam og installert av Maritim Elektro.

Utstyret innbefatter Furuno FAR-2117 og FAR-2137S radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, C. Plath magnetisk kompass, Simrad GC85 gyrokompass, Simrad AP9 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Simrad CS68 ECDIS, Furuno FM-8800 VHF, Maris VDR og Furuno FA-150 AIS. Intercom-anlegget er fra Zenitel. Båten er fritatt fra å ha nødpeilesendere ombord.

*

Fjellstrand AS skal levere «Tranen» til Tide Sjø AS i januar som bnr. 1676, og bnr. 1677 er «Miljødronningen II» bestilt av Norges Miljøvernforbund, Bergen for levering september 2007. Geograph Shippings ROV har bnr. 1678 og skal leveres i juli.