M/S «TERNINGEN»

– hurtiggående passasjerkatamaran fra Brødrene Aa

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brødrene Aa AS i Hyen overleverte passasjerkatamaranen M/S «TERNINGEN» med kapasitet på 275 passasjerer til Partrederiet Kystekspressen ANS, Trondheim den 26. mars 2014 som verftets byggenummer 274. FosenNamsos Sjø AS er manager for fartøyet og er også majoritetseier i selskapet.

Kystekspressen er en service med totalt 4100 timers motordrift per fartøy per år. Drivstofforbruket er derfor en viktig økonomisk faktor. Resultatene fra prøveturene antyder at fartøyets forbruk vil bli 40 prosent lavere enn det fartøyet som nå erstattes med nybygget. Følgelig reduseres også CO2 og Nox utslippene dramatisk.

Været på fartsområdet for båten kan til tider være ganske røft. Det er grunnen til at fartøyet er noe lenger, – faktisk 5 meter lenger ved vannlinjen enn fartøyet som har betjent ruten. Videre er baugen hevet, og det er montert Humphree active interceptors for å redusere bevegelsene i tung sjø.

Passasjerområdet er arrangert med nesten 40 prosent av setene plassert ved bord. Dørken er isolert for støyreduksjon. De store vinduene gir glimrende utsyn for passasjerne.

Fartøyet er bygget i karbon kompositt materiale og skal inn på ruten mellom Trondheim og Kristiansund.

M/S «TERNINGEN»

Fartøyet har DNV klasse ✠1A1, HSLC, R4, Passenger og er bygget til Det norske Sjøfartsdirektoratets fartsområde 3, klasse D. Båten har Trondheim som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 40,80 m
Lengde b.p.p./wl 40,00 m
Bredde 10,80 m
Passasjer kap. 275
GT 492
NT 159
IMO 9693484

Tankkapasitetene er 6000 l brennolje, 800 l ferskvann og 500 l septik.

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 x MTU 16V 2000M72 dieselmotorer hver med ytelse 1440 kW som driver to vannjet anlegg type MJP 650 fra Marine Jet Power via 2 x ZF 4550 reduksjonsgear. På prøveturene nådde fartøyet en fart på 36 knop ved 23 tonn dødvekt, som er nesten 2 knop bedre enn hva kontrakten stipulerer. Et Nogva 4045 TFM 50-G generatorsett på 52 kW sørger for strømforsyning. Eksossystemet er fra Halyard.

Diverse

Brødrene Aa har levert landgangene selv denne gangen, og evakueringssystemet er type Brude BHK 150 type 3. Dørk er levert av Nordic Flooring, og West Mekan har levert passasjerstolene. Sigurd Solberg har tatt seg av det elektroniske broutstyret ombord.

Brødrene Aa AS skal levere bnr. 272 til Barents Nord i mai, bnr. 276 til Kystekspressen i november, bnr. 277 til Fosen Namsos i juni og bnr. 278 til Norled den 1. desember. Deretter følger bnr. 279 og 280 til hhv. Rødne og Helgeland Skyssbåt i 2015.

[gallery columns="2" ids="12136,12137"]