M/S «THERMOPYLAE»

– ny generasjon Post-Panamax PCTC fra Sør-Korea

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wallenius Wilhelmsen Logistics overtok M/S «THERMOPYLAE» fra Hyundai Samho Heavy Industries Co., Ltd. den 21. januar 2015 som byggenummer S721 fra verftet. Eierselskap for skipet er Wilhelmsen Lines Shipowning Malta Ltd., og manager er Wilhelmsen Ship Management.

Skipet er det første av en ny generasjon Post-Panamax HERO (High Efficiency RoRo) PCTC (Pure Car Truck Carrier) med lengde/bredde på 199,99 m/36,5 m. Bredden overskrider her dagens restriksjon for seiling gjennom Panama-kanalen (32,3m), men når den nye kanalen med nye sluser endelig blir ferdig i 2016, kan skip med bredde på opp til 49 meter passere.

Skipet er det første av åtte enheter som skal leveres i perioden frem til og med 2017. Hun har fem heisbare bildekk med kapasitet på cirka 8000 ceu, dekkshøyde på 6,5 m og rampekapasitet på 320 tonn med 12 m bredde. Skipet er såkalt “shallow-drafted” som gir mulighet til å anløpe til havner med mindre tilgjengelig dypgående. Dermed økes den geografiske fleksibiliteten.

Utviklingen av HERO designet startet allerede i 2010 som et samarbeidsprosjekt mellom WWL og tekniske avdelinger hos Wallenius Marine og WW ASA. Ett av de viktigste ønskene fra kundene var behovet for bedre kapasitet og fleksibilitet for å kunne transportere flere lastetyper. Herav følger at skipet har fått heisbare dekk.

Miljøvennlighet går igjen i de fleste skipsomtaler for tiden og gjelder også for «THERMOPYLAE». Skipet har strømlinjeformet baug, det nye Promas rorsystemet og maskineri konfigurert for effektiv operasjon ved forskjellig hastigheter. Skipet er også utstyrt med Exhaust Gas Cleaning System som reduserer svovelutslippene til under 0,1% (ECA regelverket).

Ifølge Fridtjof Naess, Chief Operating Officer Ocean for WWL: “These Post Panamax vessels are designed to meet customer demands for capacity as well quality and efficiency in both handling and operation. They also illustrate our quest to continuously reduce our environmental impact, and feature optimized hull design and a number of energy saving solutions to ensure efficient operation.”

Jomfruturen gikk fra Asia til Europa med start i Hitachinaka, Japan og endestopp i Bremerhaven, Tyskland.

M/S «THERMOPYLAE»

Skipet fører Malta flagg og er klasset i DNV GL med notasjonene ✠1A1, Car Carrier, RO/RO, MCDK, E0, F-AMC, NAUT-AW, CLEAN FUEL(700 cSt,1010 kg/m3,0 °C), BWM-T, COAT-PSPC(B), BIS, TMON.

Hoveddata:

Lengde o.a. .......................................................................................................... 199,99 m

Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 190,85 m

Bredde største .................................................................................................... 36,537 m

Dybde i riss .......................................................................................................... 38,25 m

DW ....................................................................................................................... 23.786 t

Draft ................................................................................................................... 10,618 m

GT ..........................................................................................................................  75283

NT ........................................................................................................................... 29329

Bilkapasitet ......................................................................................................... ca. 8.000

Antall dekk ...................................................................................................................... 5

Rampe kap. ............................................................................................................... 320 t

IMO nr. ............................................................................................................... 9702443

-

Hyundai Samho Heavy Industries rangeres som verdens 5. største skipsbygger (etter fire andre sør-koreanske verft). Ordremassen per desember 2014 var nærmere 12 millioner dwt / 85 enheter. I tillegg til PCC, finner man her product tankers, bulk carriers, LNG og LPG skip.