Bildet viser søsterskipet “Thor Magni” i operasjon.

M/S «THOR MODI»

– seismic support fartøy fra Tyrkia til Færøyene

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Besiktas Gemi INSAA overleverte det andre av fire støttefartøyer innen seismikk til P/F Thor v/ CIT Maritime Leasing LLC den 12. mai 2015 som byggenummer 34. Skipet er bygget i henhold til Skipsteknisk design ST-204 CD.

Alle de fire skipene skal arbeide for Petroleum Geo Services som støttefartøyer under operasjoner med blant annet offshore bunkring, mannskapsbytter (lugarkapasitet for 60 ombord), proviantforsyninger og reservedeler samt vedlikehold av seismisk utstyr. Fartøyene kan arbeide worldwide og har klassenotasjon ICE -1A. De skal blant annet arbeide for skip i Ramform Titan-klassen (omtalt i Skipsrevyen nr. 4-2013 og 6-2013).

Bygge- og befraktningskontraktene ble inngått i november 2012 og er de største i rederiets historie. P/F Thor har forøvrig ytt service for PGS de siste 14 årene forut for kontraktsinngåelsen. Den opprinnelige kontraheringskontrakten inneholdt reders opsjoner for fire skip til, men det vites ikke om disse er blitt erklært.

M/S «THOR MODI» fører Bahamas flagg med Nassau som registreringshavn og er bygget til klasse i DNV GL med notasjonene ✠1A1, ICE-1A, SPS, SF, RP, E0, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, Recyclable, BWM-T, TMON. Fartøyet har følgende

Hovedddata:

Lengde o.a. ................................................................................................................................... 64,40 m

Lengde b.p.p. ............................................................................................................................... 57,60 m

Bredde på spant ....................................................................................................................... 14,50 m

Dybde i riss .................................................................................................................................... 7,20 m

GT .................................................................................................................................................... 2089

NT ....................................................................................................................................................... 627

DW ................................................................................................................................................. ca. 1.750 t

Draft ............................................................................................................................................... 5,70 m

Bollard pull ........................................................................................................................................... 50 t

IMO nr. ....................................................................................................................................... 9679036

Bunkerskapasiteten er 1104 m3 tungolje og 437 m3 dieselolje.

Maskineri

STADT AS har levert det diesel-elektriske fremdriftssystmet med blant annet hovedtavler, No-Loss drives, elektromotorer for hovedfremdrift og sidethrustere, trafoer og PMS. Det fremheves at den støyfrie STADT teknologien passer perfekt for skip som skal drive med avansert datainnsamling. Fartøyet kan utføre oppgaver med bunkersbesparelser på opp til 60 prosent sammenlignet med fartøyene som skal erstattes.

M/S «THOR MODI» er utstyrt med 4 x Yanmar 6EY22ALW dieselgenerator motorer som driver 2 x Berg Propulsion BCP 760F CPP via 2 x Reintjes SVAL 750 reduksjonsgear. Nødaggregatet er av Scania fabrikat type DI 12 på 260 kW. Styremaskin er 2 stk. Rolls-Royce SR622 FCP og thruster er av type Schottel SPJ 132 RD-L. Enwa har levert water generator type MT 20 TSRH, og pumpeutrustningen kommer fra Allweiler.

Diverse

Fartøyet har et dekksområde på ca. 300 m2 og er innredet for 60 personer, inkludert mannskap som transporteres for moderskip.

I redningsutstyret ombord inngår kranoperert Dacon Rescue Scoop, som kan redde folk i sjøen uten å sette mannskapet i fare, Dacon Rescue Frame og Dacon Rescue Dummy. Redningsbåt er fra Maritime Partner - Alusafe 770 MK II twin, og 7 x 25 personers redningsflåter samt en for 16 personer er Viking leveranser. En dekkskran er av type A-BUS med løftekapasitet 12 tonn SWL.

Vestdavit har levert daviter for arbeidsbåt PLR-15000 på 15 tonn SWL, og, og det er montert Mampaey slepekrok på 50 t kapasitet på dekk. Jets har supplert toalettsystemet til fartøyet.

Navigasjonsutstyret inneholder blant annet Furuno RC 1800T GMDSS, Furuno FCR-2119 BB radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Anchütz gyro/autopilot og Ulstein broalarm.

Besiktas shipyard skal levere de to søsterskipene senere i år som bnr. 35 og 36. Verftets ordrebok viser også to spesialtankskip på ca. 15.100 dwt for et canadisk rederi og et Multi-purpose fartøy som skal leveres til Myklebusthaug Management i mars 2016 med bnr. 75. Dette skipet har Rolls-Royce design, integrert fremdriftssystem og utstyr.