
M/S «TIDEEKSPRESS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det var i november i fjor at Tid Sjø vant anbudet for fire hurtigbåtsamband i Møre og Romsdal som gjelder fra 1. januar 2009. I media ble det spekulert i at forskjellen mellom billigste og dyreste anbud var ca. 20 millioner per år. «TIDEEKSPRESS» er den største av disse båtene og skal inn på ruten Ålesund – Valderøy – Hareid, forøvrig har båten samme kapasitet som den som har trafikkert sambandet (Fjord 1 MRF). Det ble den gangen opplyst at de tre andre båtene skal bygges ved Brødrene Aa, hvorav den ene omtales i denne utgave av SKIPSREVYEN.
M/S «TIDEEKSPRESS»
Før fartøyet starter på den nevnte ruten, skal mannskapet gjøre seg kjent med katamaranen ved bruk på andre av de rutene som Tide driver.
Båten er en videreutvikling av de rundt 30m lange fartøyene som Oma har bygget flere av, blant annet «Jernøy» og «Tedno».
M/S «TIDEEKSPRESS» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 32,25 m |
Lengde vannlinje | 32,00 m |
Bredde | 10,60 m |
Dybde i riss | 3,66 m |
Passasjer kap. | 296 |
IMO | 9481829 |
Brennoljekapasitet er på 6.000 liter, og kapasitet for ferskvann er 1000 liter.
Colt Industrier har stått for vindusleveransen, og ankervinsj er fra MB Hydraulikk.