
M/S «TIDEVIND»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er bygget med karbonsandwich/vinylester som materiale, – med kjernemateriale fra DIAB. Hareide Design Mill har designet overbygget, mens Marintek har utført skrogdesignet.
M/S «TIDEVIND» har klasse C-HSC 2000, fartsområde 4 i DNS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 24,50 m |
Bredde | 8,00 m |
Pass. kap. | 147 |
BT | 17 |
Drivstofftankene rommer 4.000 liter, og ferskvannskapasiteten er 600 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN 12-syl. D284 LE 410 dieselmotorer, som hver yter 750 kW v/2100 o/min og som via Servogear HD 220 HR/HL reduksjonsgear med oversetning 2,952:1 er koblet til Servogear CCP med diam. 1075 mm. Service fart er ca. 30 knop.
Båten har Tenfjord styremaskin, og manøversystem er fra Scana Mar-El. Fartøyet har to Sleipner baugpropellere type SP 550HYD på 50 kW. Strømforsyningen besørges av to Kohler hjelpemotorer à 26 kW.
Allweiler har levert brannpumper, og Naustdal Blikkenslagerverksted har utført isoleringssarbeidene og levert ventilasjonsanlegget. Brannslukkingsanlegg er type Novec 33 fra Nortronik, og varslingsanlegget er fra Servoteknikk.
Diverse
Innredningsarbeidene er utført av verftet og Ortnevik Tre. Passasjerstolene er fra West Mekan, og innredningsdører kommer fra Libra Plast. Toalettsystemet er levert av Jets Vacuum.
Industridata AS har vært elektroteknisk konsulent og har utført de elektriske installasjonsarbeidene sammen med Firda Elektro. Begge disse bedriftene har også installert det elektroniske utstyret som er levert av Landor Larsen Elektronikk.
Fartøyet er utstyrt med 2x150 personers Zodiac redningsflåter. Ankervinsj er levert av MB Hydraulikk, lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Libra Plast har levert utvendige dører, og vinduene er i herdet glass. Reichold malingsprodukter er anvendt til oppmaling av katamaranen.
Brødrene Aa skal fremover levere flere nybygg til Tide Sjø; bnr. 254 i desember, bnr. 255 i mai 2009 og bnr. 257 i september. Så følger fire fartøyer bestilt av Fjord 1 og dernest to til Styrsöbolaget i Sverige med bnr. 259 og 260 for levering i 2010.