M/S «TITANIA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Large Car Truck Carrier M/S «TITANIA» ble levert fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea til Wilhelmsen Lines Car Carriers Ltd den 20. desember 2011 som verftets byggenummer 4460. SKIPSREVYEN har tidligere omtalt LCTC «Tirranna» og «Tijuca» som ble bygget ved det samme skipsverftet.

Ved siste årsskifte opererte selskaper i WWASA gruppen totalt 133 skip bestående av Pure Car carriers (PCCs), Pure Car and Truck carriers (PCTCs), store car and truck carriers (LCTCs) og Ro-Ro skip. Målt i CEU hadde disse skipene hele 22% markedsandel.

Wilh. Wilhelmsen ASAs driftsresultat for første kvartal 2012 viste overskudd på US$ 104 millioner, – opp fra $ 49 millioner i samme periode året før. Resultat før skatt ble for gruppen på $91 millioner ($28 millioner). Etterspørselen etter denne typen skip var sterk i kvartalet med høye volumer. Det har vært spesiell stor eksport fra Japan.

M/S «TITANIA»

Skipet ble døpt i Valetta, Malta den 9. mars 2012 av fru Margaret Abela som er gift med Maltas president. Dette er det femte i Wilhelmsens historie som bærer navnet “Titania”. Manager er Wilhelmsen Ship Management i Kuala Lumpur, Malaysia.

Skipet er spesielt designet til å frakte en kombinasjon av biler og høy/tung last. Bilkapasiteten oppgis til ca. 7.800 enheter med dekksareal på ca. 66.000 m2 fordelt på 13 dekk, hvorav fem er heisbare.

Tunge lastenheter kan lastes på dekkene 1, 3, 5 og 8. Dekk 2, 4, 6, 7 og 9 er inndelt i heisbare seksjoner. Dekkspanelene løftes av to mobile deck lifters, og noen blir operert av elektriske vinsjer for forbedret fleksibilitet og tilgang. Lasting og lossing foregår via akterrampen med kapasitet på 320 tonn og en mindre siderampe. Dekk 5 og 6 kan nås direkte via siderampen, noe som muliggjør to separate laste-/losseoperasjoner samtidig.

Dobbeltbunnen brukes til vannballast sammen med vingtankene forut samt forepeak og akterpeak. Stabiliteten forbedres ved at skipet har fast ballast i en dobbeltbunn center tank.

M/S «TITANIA» er bygget til høyeste klasse i Lloyd’s Register of Shipping, fører Malta flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 227,80
Bredde største 32,26 m
Dybde i riss til upper dk
34,70 m
DW
ca. 31.143 t
Draft design 10,30 m
GT 74258
Bilkapasitet 7.934
Antall dekk 13
Ramp cap.
320 t
IMO
9505053

Bunkerskapasiteten er ca. 4637 m3 fuel og kapasitet for ferskvann ca. 377 m3.

Maskineri

Skipet er det første som har fått installert Becker Intelligent Monitoring System (BIMS) som er et innovativt system for best mulig manøvrering. Systemet kan integreres i skipets nettverk som gjør ror-data tilgjengelig for andre deler av nettverket ombord.

Fremdriftsmaskineriet er av type slow-speed, two stroke av Doosan/MAN Diesel fabrikat type 8S60 ME-C8 med ytelse på 19040 kW som driver et 5-bladet FP propellanlegg.

Hjelpemaskineriet består av 2 STX MAN Diesel motorer hver med ytelse på 1800 kW. Maskinromsinstallasjonene oppfyller reglene for ubemannet maskinrom (UMS) som betyr at hovedmotor kan opereres fra broen eller maskineri kontrollrommet.