M/S «TOLEDO»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mitsubishi Heavy Industries, Nagasaki, Japan overleverte bilskipet M/S «Toledo» med byggenummer 2197 til Wallenius Wilhelmsen Lines 31. januar. Skipet er det andre i en serie på seks skip med kapasitet på 6400 biler til pris i overkant av $50 millioner per enhet.

Wallenius Wilhelmsen Lines fortsetter ekspansjonen, for i januar inngikk Eukor, en kontrakt med Hyundai Heavy Industries for bygging av fire Pure Car and Truck Carriers (PCTCs) med levering i 2008. Bilkapasiteten blir på 6500 enheter, og skipene får en 150-tonns akterrampe og 12 bildekk, hvorav fire er heisbare. Max. servicefart blir 20,5 knop.

EUKOR
Det var i 2002 at Wilh. Wilhelmsen ASA sammen med Walleniusrederierna AB, Hyundai Motor Company og KIA Motors Corporation overtok bildivisjonen til Hyundai Merchant Marine. De to førstnevnte eier 40% hver og Hyundai Motor Company 20%.

På kontraheringstidspunktet av ordrene som nevnt ovenfor, var Eukor flåten på 83 skip, og disse betjener blant annet bilfabrikantene Hyundai og Kia. En stor del av flåten er basert på innbefraktet tonnasje som gir økt fleksibilitet i forhold til utviklinger på fraktmarkedene.

Historisk
Foreløpig 2004 resultat for Wilh. Wilhelmsen ASA ble historisk med et overskudd før skatt på $154 millioner mot $85 millioner i 2003. Netto driftsresultat var $111 millioner ($72m). Økning i biltransportene er en av forklaringene til forbedringen. Og rederiet tror at 2005 blir et enda bedre år.

M/S «TOLEDO» er arrangert med 12 dekk, hvorav fire er heisbare.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
200,00 m
Lengde p.p.
192,00 m
Bredde største
32,26 m
Dybde i riss
36,02 m
Dybde i riss til fribord dekk
14,45 m
Dwt
15,228
GT
61.800
Draft design
9,50 m
Bilkapasitet
6450

Tankkapasitetene er 3850 m3 brennolje, 150 m3 dieselolje, 440 m3 ferskvann og 9420 m3 ballastvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Mitsubishi 7UEC60LSII dieselmotor med ytelse på 13.240 kW v/105 rpm og 11.915 kW ved 101,4 rpm. Farten er oppgitt til 19,5 knop med et forbruk på 45,3 tonn fuel per dag.

Strømforsyningen besørges av tre Mitsubishi hjelpemotorer hver på 1100 kW. Alfa Laval har levert separatorer.

Dekk
TTS Ship Equipment Göteborg har hatt leveranser til nybygget som akter- og sideramper. Kjøretøyene skal lastes og losses via en akter quarter rampe og en siderampe med adgang til dekk-5. Interne bevegelige ramper gir tilgang til bilene på alle dekkene. Quarterampen tåler vekter på 190 tonn og siderampen opp til 22 tonn.

Umoe Schat-Harding har levert fritt-fall livbåter og MOB-båt. Av andre norske leveranser ellers er toalett systemet fra Jets Vacuum og lys i lasterommene fra Glamox.

*

Neste levering i bilskipserien fra Mitsubishi Heavy Industries er bnr. 2208 og kommer i juli. Så blir det et opphold på et år frem til nummer fire i serien.

Ved årsskiftet hadde verftet en ordrebeholdning på 55 skip på totalt nesten fire millioner tdw. I tillegg til de mange bilskipene har verftet også tatt for seg av LNG carriers bestillingene de siste årene og har dessuten en serie med containerskip i ordre.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 1/2005