M/S «TONO»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Trondheim AS overleverte byggenummer 257, «TONO», til Søre AS v/Jarl Ove Kvalsvik, Leinøy den 28. januar 2011. Båten er av typen Speedsjark 35’.

«TONO» skal drive med garn, dorg og juksafiske. Båten har fått nytt dashbordkonsoll, nytt opplegg for montering av hendler ute under tak og ny styrehusløsning. Endringene er gjort for å kunne tilfredsstille yrkesfiskerens krav til plass og funksjonalitet.
Forut i baugen er det innmontert ballasttank for bedre haleegenskaper og stabilitet. Dette styres fra styrehuset og bidrar til justering av fartøyets trim. Båten oppfyller stabilitetskrav til Bankfiske1 sertifikat.
Som vanlig er Speedsjarken bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske. Toppfart kommer opp i ca. 26 knop.
M/S «TONO» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,84 m
Fiskerinummer M-15-HØ – Kjenningssignal: LG 5702.
Maskineri
Speedsjarken har en Cummins QSC 8,3-M dieselmotor som utvikler 500 hk v/2600 o/min. og er via ZF gear med elektronisk sluregear koblet til West Mekan propellanlegg med Radice fast propell fra Sleipner. En Sleipner baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk. Den er også koblet til autopilot. Johnson har levert spylepumpe.
Båtens toppfart er 26 knop og normal marsjfart 20 knop.
Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på 6,3 meter, og akterdekksarealet er på 21 m2. Fartøyet skal rigges for makrelldorg ved Smådal Mekaniske og er utstyrt med 5 stk. juksakontakter.
Lasterommet er tredelt med to skott for kombinering av bulkføring med bruk av containere. Det er montert tre pumper for hurtig lensing av rommet. På babord side av styrehus er det montert tørkerom med radiator. Hydraulikkanlegget er fra Sleipner, og Seematz har levert 250 W lyskaster til båten.
Innredning
«TONO» har åpen og trivelig interiørløsning. Det er montert skipsdørk i lugar og styrehus, og Selfa Dørkvarmeanlegg er montert i styrehus, lugar og toalett. I tillegg er det montert dieselvarmer.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer, og pantry er godt utstyrt med vask, kjøleskap og godt med skapplass. Forut i lugaren er det to faste køyer og kleskap. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj.
Førerposisjon på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystikkstyring og god sikt. Dashbordløsningen som nevnt ovenfor, gir god oversikt over alle skjermene. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og består av Simrad NSE ekkolodd, Simrad NSE radar, ComNav autopilot og Simrad RS82 VHF.

Selfa skal levere flere tilsvarende fartøyer fremover.