
M/S «TOR FICARIA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet ble døpt allerede 24. februar og ble levert 33 måneder etter at første skip i ”blomsterserien” var ferdig. Den samlede prisen for de seks skipene sies å være rundt to milliarder danske kroner.
Nybygget settes inn på AngloBridge ruten mellom Göteborg og Immingham og skal betjene denne sammen med «Tor Begonia» og «Tor Freesia». DFDS Tor Lines store nye Ro/ro terminal i Immingham ble for øvrig offisielt åpnet 12. juli. De tre andre søsterskipene servicer EuroBridge mellom Göteborg, Brevik og Ghent.
«TOR FICARIA»
Trailerdekkene har et areal på ca. 3.770 m2 med fri høyde på værdekk og øvre dekk på 4,70 meter, på hoveddekk 6,20 meter og i lower hold 5,20 meter. Kjørebredde er 2,90 meter.
Ro-ro systemet levert av MacGregor (Swe) AB omfatter både fast og heisbar rampe fra hoveddekk til øvre dekk. Det er også to sideporter til disposisjon som kan benyttes til lasting av biler. Intering har levert stabiliseringssystem. Skipet er innredet med 12 passasjerlugarer, og redningsflåtene er fra Viking.
Nybygget er klasset i Lloyds og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 199,80 m |
Lengde p.p. | 190,29 m |
Bredde max. | 26,50 m |
Dybde i riss upper deck | 16,95 m |
Draft max. | 7,35 m |
Dwt | ca. 10.070 |
Dwt design | ca. 8.420 |
Lane meter | 3831 |
GT | ca. 32.289 |
NT | ca. 9.686 |
IMO nr. | 9320568 |
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 9L60 MC-C dieselmotor med ytelse 20.070 kW v/123 o/min som er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg. Servicefart er ca. 22,5 knop.
Manøvreringsegenskaper forbedres ved hjelp av to Kamewa Ulstein thrustere forut, hver på 1100 kW og to thrustere av samme fabrikat akterut hver på 880 kW.
Strømforsyningen besørges av fire MAN B&W Holeby generatorsett med motor type L21/31M hver på 1720 kW. Nødaggregatet er på 500 kW.
Diverse
SAM Electronics har utført det elektroniske installasjonsarbeidet. Overvåknings- og alarmanlegget er fra Lyngsø Marine, og loadmaster er levert av Force Technology.