
M/S «TOR FREESIA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etter overleveringen gikk skipet inn på AngloBridge ruten mellom Göteborg og Immingham i U.K. Fra 10. januar ble også «Tor Begonia» og «Tor Petunia» satt inn på denne servicen. Disse fartøyene ble for øvrig omtalt i Skipsrevyen i nr. 6/04 henholdsvis nr. 1/04. AngloBridge servicen får da syv ukentlige avganger i hver retning.
DFDS' behov for nye og store skip er på grunnlag av de store transportavtalene som rederiet har inngått i den senere tid med store europeiske industrielle kunder.
For eksempel ble det for ikke lenge siden bekjentgjort at DFDS Tor Line skulle starte opp en ny Ro-ro service mellom Zeebrugge og Immingham fra januar 2005 med to Ro-ro skip, og DFDS har inngått et samarbeid med Dart Line angående stevedoring og terminaloperasjoner i Zeebrugge og et markedsføringssamarbeid for servicene fra Zeebrugge til Dartford og Immingham.
En av kontraktene er med Volvo Logistics for skipning av biler og trucks. I Immingham anløpes den nye Nordic Terminal som blir gjenstand for utvidelser i løpet av 2005.
Dessuten er rederiets fornyelsesprogram et ledd i strategien om å redusere flåtens gjennomsnittsalder.
«TOR FREESIA»
typen skip er blant de største ro-ro skipene som trafikkerer i Nordsjøen.
Nybygget er klasset i Lloyds og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 199,80 m |
Lengde p.p. | 190,29 m |
Bredde max. | 26,50 m |
Draft max. | 7,35 m |
DWT | ca. 10.070 |
Lane meter | 3831 |
GT | ca. 32.289 |
NT | ca. 9.686 |
Maskineri
En MAN B&W 9L60 MC-C hovedmotor med ytelse 20.070 kW v/123 o/min utgjør fremdriftsmaskineriet. Motoren driver et Kamewa Ulstein propellanlegg, og manøvreringsegenskaper i trange farvann er forbedret ved at skipet har to Kamewa Ulstein thrustere forut, hver på 1100 kW og to thrustere av samme fabrikat akter hver på 880 kW. Servicefart er ca. 22,5 knop.
Hjelpemaskineriet består av fire MAN B&W Holeby generatorsett med motorer type L21/31m hver på 1720 kW. Nødaggregatet er på 500 kW.
Dekk
Ro-ro systemet er levert av MacGregor (Swe) AB. Dette omfatter både fast og heisbar rampe fra hoveddekk til øvre dekk. Det er også to sideporter til disposisjon som kan benyttes til lasting av biler. Bildekkene har et areal på vel 3.800 m2 med fri høyde på værdekk og øvre dekk på 4,70 meter, på hoveddekk 6,20 meter og i lower hold 5,20 meter. Kjørebredde er 2,90 meter.
Intering har levert stabiliseringssystem til nybygget.
Diverse
Skipets loadmaster er levert av Force Technology, og monitoring systemet er fra Lyngsø Marine. SAM Electronics har utført det elektroniske installasjonsarbeidet.
M/S «Tor Freesia» er arrangert med 12 passasjerlugarer, og redningsflåtene er fra Viking.