M/S «TORILL ANNIE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fiskefartøyet «TORILL ANNIE» ble levert fra Viknaslipen AS, Rørvik til Siv Janne AS, Husøy v/Geir Helge Tøllefsen den 1. mars 2013 som byggenummer 18. Båten er bygget etter design fra Marin Design og har Tromsø som hjemstedshavn.

Det er ikke lenge siden samme reder overtok et annet fartøy fra båtbyggeriet, for i oktober 2011 ble 14,98 m store «Skreigrunn» overlevert. Også den båten var designet av Marin Design.

«TORILL ANNIE» er bygget i aluminium og er verftets første som er bygget med prefabrikerte plater til hud, dekk og spantprofiler. Marin Design leverte detaljtegninger som grunnlag for automatisk skjæring av profilene. På denne måten spares det plass i produksjonshallen, og produksjonen blir mer effektiv.

Byggingen av båten til en pris på cirka 5,4 millioner kroner startet i mai i fjor, og verftet arbeidet med to båter parallelt. Fartøyet skal fiske 150 tonn med torsk årlig.

«TORILL ANNIE» har fiskerinummer T-16LK og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 10,99 m

Bredde på spant 4,74 m

Dybde i riss 2,32 m

Lastekap. 24 m3

Fiskerinr. T-16LK

Tankkapasitet for brennolje er 2,9 m3 og for ferskvann 1,4 m3.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Deutz 1013 6M dieselmotor som utvikler 265 hk og er koblet Finnøy reduksjonsgear og propeller. Hjelpemotorene er type Lister på 16 kVA henholdsvis 20 kVA, levert av Frydenbø Sabb Motor. Båten er utstyrt med en Petter’s Marine Hydraulics sidepropell, levert av Nik. Haugrønning.

Diverse

Fartøyet er innredet for et mannskap på tre til fire personer, og paneler på innvendige skott er av Fibo fabrikat. Dørene er besørget av Ytre Namdal Snekkeri, og vinduer er fra Ertec. Styrehusstoler kommre fra Alu Design.

Lorentzen Hydraulikk har levert dekksmaskineri, og en TMP 500 kran er av Meydam fabrikat. De elektriske installasjonene er utført av Elcom

Neste Viknaslipen båt bygges for Sjåviknes AS med bnr. 19, og så følger bnr. 20 bestilt av Midtnorsk Havbruk.