MS «Torm Eagle»

Kværner Kleven overleverte 24. mars sitt byggenummer 272, et ankerhåndteringsskip av typen KMAR 404, til det danske rederiet AS Dampskibsselskabet Torm. Torm er et tradisjonsrikt rederi som eier og driver linjeskip, tank- og bulkskip, og som i 1996 besluttet også å gå inn i offshoremarkedet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den gang var utsiktene i dette markedet noe lysere enn de er i dag, så det spørs om beslutningen hadde blitt tatt dersom man visste hvordan oljeprisen og supplyskipsmarkedet skulle utvikle seg. Men gjort er gjort, og hvorom allting er, har rederiet nå under oppbygging en offshoreflåte på fire skip. To av disse er i eget eie, nemlig «Torm Osprey» og søsterskipet «Torm Eagle».

De to andre er i samarbeid med britiske Gulf Offshore tatt på langtids-T/C fra The Sanko Steamship.  Det er «Torm Kestrel», levert fra Aker Brattvaag i desember i fjor og omtalt i Skipsrevyen nr. 6/98, og «Torm Heron» som skal leveres fra Kværner Leirvik i slutten av mai. Foreløpig er det bare de to første skipene som er sikret beskjeftigelse. «Torm Osprey» er nå i aktivitet utenfor kysten av Tyrkia.

M/S «Torm Eagle» er som nevnt av typen KMAR 404, designet av Kværner Maritime og representerer en videreutvikling av KMAR 303 Mk. Skipet er klasset i Det Norske Veritas og i henhold til internasjonale regler og krav for denne type skip med ubegrenset fartsområde, og har følgende:

Hoveddata
Lenge o.a…………………….…...73,50 m
Lengde p.p………………………..63,60 m
Største bredde……………....16,40 m
Dypgående…….…….…………….6,90 m
Dybde i ris………………………….8,00 m

Lastedekksareal er 550 m2 med kapasitet for dekkslast på 1200 t og med en styrke på fem tonn pr m2. Når det gjelder andre kapasiteter, er brennolje oppgitt til 930 m3, ferskvann 520 m3, mud 615 m3, brine 580 m3, base oil 165 m3, tørrbulk 900 m3 fordelt på fire tanker og bore-/ballastvann 930 m3. Når det gjelder tonnasjer, får vi opplyst at fartøyet er på ca. 2.600 gt og ca. 2.900 dwt. To Kamewa sidepropellere, en forut og en akter, hver på 800 kW, samt en nedsenkbar 360¤ Aquamaster truster på 800 kW midtskips, gir «Torm Eagle» suverene manøvreringsegenskaper.

Skipet har en bollard pull på nesten 180 tonn. To ankerhåndteringsvinsjer har en trekkraft på 300 tonn.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Wärtsilâ NSD type Vasa dieselmotorer tyoe 12V32 som hver.utvikler 7.500/5520 hk/kW. Via Scana Volda ACG 850 H reduksjonsgear med oversetning 4,84:1 er motorene koblet til hver sitt Wärtsilâ NSD type Wichmann 100/4 ID propellanlegg med diameter 3.800 mm. Hareid Elektriske Teknikk AS har levert motorkontrollsenter. Koplingen er av type Vulkan Rato G1927R. Eksosopphenget er fra Vibratec Isolation.

Skipet er utrustet med Ulstein høyløftror betjent av Ulstein Tenfjord styremaskineri. Det er installert to Caterpillar 3406TA hjelpemotorer på 320 kW hver. Som nødaggregat er det installert en Caterpillar 3304T dieselmotor på 116 kW. Generatorutrustningen består av Caterpillar og A. van Kaick akselgeneratorer på  2.400 kVA hver.

Når det gjelder annen utrustning omord, nevner vi i fleng Alfa Laval separatorer, lensevannseparator fra Christen Dale & Co. AS, kompressorer fra Sperre, samt kjølemaskineri fra Teknotherm.

Allweiler har levert komplett pumpeutrustning bestående av elektrisk drevne lossepumper og agitatorer samt alle maskinromspumpene. Tero Marine AS har levert vedlikeholdssystemet. Isolasjonsarbeidene er utført av R&M Isolering (innredning) samt verftet. Tankpeileanlegget er fra Ulstein Automation, ventilasjonsanlegget fra Novenco og kjelutrustningen fra Pyro. CO2-anlegget er fra Unitor som også har forsynt fartøyet med sveiseutstyr m.m. Sementanlegget ombord er produsert av Ulstein Verft og utstyrt med kompressor fra Tamrotor.

Diverse
Det hydrauliske dekksmaskineriet kommer fra Ulstein Brattvaag, kraner fra TTS Norlift AS og anker/kjetting-utrustning fra Erling Haug. Karmøy Winch har en leveranse som bl.a. omfatter haikjeft og tauepinner. UFAS har levert skipets hospitalutstyr samt fire Viking redningsflåter à 25 personer. MOB-båten kommer fra Norsafe og daviter fra Hydramaskin. Øvrig redningsutstyr kommer fra Vestteknikk AS og Koppernæs i Ålesund.

Luker, dører og fortøyningsutstyr er levert av Nor-Pro i Kristiansund, mens Marine Aluminium har forestått leveranser av vinduer og landganger. Libra har levert diverse plastkomponenter. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Hempel IFA Coatings. Baugfender er fra Bull Gummi-Industri AS. 

I innredningen er det benyttet Norac paneler, møblement fra Hjellegjerde og Rovde Møbelfabrikk. Dørkbelegget er en leveranse fra Svindseth AS. Toalettanlegget kommer fra Jets Vacuum. Baderomsmodulene er en leveranse fra Norac. I byssen er det bl.a. Beha-ovn levert fra UFAS. Madrassene er fra Westnofa Industrier. Styrehusstolene er fra Maritime Partner og vindusviskere fra Decca Trading.

Elektrisk installatør var Hareid Elektriske Teknikk AS med Skan-El AS som el-teknisk konsulent. Foruten motorkontrollsenteret, har Hareid Elektriske også vært ansvarlig for hovedtavle samt bro- og maskinromspulter. Nivåbryterne er levert av Sig. Sørum.

Elektronisk utrustning
er det Emil Langva AS som har stått for. Elektronikkutrustningen omfatter blant annet en Furuno FAR-2835S (10 cm) og en Furuno FR-2110 (3 cm) radar, begge med ARPA og interswitch RS-7, Furuno FE-881 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550 peileapparat, Sailor MF/HF SSB radiostasjon, Furuno DS-70 logg, Anschütz St. 20 Comp gyrokompass i kombinasjon med Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno FAX-208 Mk II værkartskriver, fire bærbare Sailor SP 3110 og RT 2047 D VHF-telefoner, Tron 30S nødpeilesender og Sart radartransponder, Ericsson og Motorola GSM-mobiltelefoner, Comrod antenner, Sailor H 2095 Inmarsat C, Saturn Bm Mk II Inmarsat B og vindmåler fra Aanderaa.

Modellmaker Rune Sørensen har laget en modell av skipet.