
M/S «TORONTO»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiet inngikk tidligere i år også en kontrakt for Eukor for bygging av fire PCTC skip med kapasitet 6500 biler ved Hyundai Heavy Industries for levering i 2008. Eukor eies av Wilh. Wilhelmsen ASA og Walleniusrederierna AB med 40% hver og Hyundai Motor Group med 20%.
Pris til «Torrens»
«Torrens» var det første skipet i serien fra Mitsubishi HI og ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2004. Nylig fikk skipet "The ShipPax Award for Outstanding Ro-Ro cargodecks 2004" med begrunnelsen "a highly optimised PCTC design combining a novel arrangement of the double bottom, fuel tanks and solid ballast with a cargo space which maximises the cargo capacity and flexibility to carry a wide variety of ro-ro cargo".
M/S «TORONTO» er arrangert med 12 dekk, hvorav fire er heisbare.
Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 200,00 m |
Lengde p.p. | 192,00 m |
Bredde største | 32,26 m |
Dybde i riss | 36,02 m |
Dybde i riss til fribord dekk | 14,45 m |
Dwt | 15.228 |
GT | 61.800 |
Draft design | 9,50 m |
Bilkapasitet | 6450 |
Tankkapasitetene er 3850 m3 brennolje, 150 m3 dieselolje, 440 m3 ferskvann og 9420 m3 ballastvann.
Maskineri
Skipet har en Mitsubishi 7UEC60LSII hovedmotor med ytelse på 13.240 kW v/105 rpm eller 11.915 kW ved 101,4 rpm. Farten er oppgitt til 19,5 knop med et forbruk på 45,3 tonn fuel per døgn.
Strømforsyningen besørges av tre Mitsubishi hjelpemotorer hver på 1100 kW. Alfa Laval har levert separatorer.
Dekk
TTS Ship Equipment Göteborg har hatt leveranser til nybygget som akter- og sideramper. Kjøretøyene skal lastes og losses via en akter quarter rampe og en siderampe med adgang til dekk-5. Interne bevegelige ramper gir tilgang til bilene på alle dekkene. Quarterampen tåler vekter på 190 tonn og siderampen opp til 22 tonn.
Umoe Schat-Harding har levert fritt-fall livbåter og MOB-båt. Toalett systemet er fra Jets Vacuum, og Glamox har levert belysningsutstyr til lasterommene.
*
Neste levering i serien fra Mitsubishi Heavy Industries kommer først om et år, eller nærmere bestemt 30. juni 2006. Så følger en til levering i 2006 før serien avsluttes i januar 2007.
Per slutten av april hadde verftet en ordreliste på 52 skip. Hovedtyngden finner man innen kategoriene LNG carriers, containerskip, bilskip, ro-ro skip og LPG carriers.