M/S «TORSHAV»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Også denne båten kalles for “Helga-båt” etter introduksjon av nye regler med sine 10,97 (36 fot). (Det ble også «Slettholmen» som er omtalt i denne utgave av SKIPSREVYEN).
Brødrene Andersen har drevet spesialisert garndrift med to fartøyer tidligere og beholder det ene for videre drift selv etter at nybåten er levert. Første delen av året foregår fiske etter torsk, blåkveite og rognkjeks, mens høstfisket avgjøres blant annet av gjenværende kvoter.
Eierne var ute etter en båt med størst mulig lastekapasitet kombinert med god komfort og gode arbeidsforhold, alt i forhold til den nye 11-meters grensen. Det mener de at de har fått med «Torshav» med skikkelig bysse/messe som er adskilt fra lugaravdelingen. Utstyret på dekk er mest mulig automatisert.
Båten er bygget i aluminium og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,97 m
Største bredde 4,70 m
Dybde i riss 2,80 m
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av Deutz BF6M 1015 dieselmotor som utvikler 291 hk v/1900 o/min, og som er koblet til et Helseth 3J80 propellanlegg via et ZF marinegear, – motor og gear er levert av Frydenbø Power. Styremaskinen er fra Sleipner. Samme firma har levert baugpropell som er koblet til autopiloten. Brennoljeforbruket er på ca. 30 l/t med fart ca. 9 knop.
Strømforsyningen besørges av en Sabb Lister SGML PW3 motor på 11,8 kVA. Johnson har levert pumper.
Diverse
Vinduer er fra Colt Industrier. Rapp Hydema har levert dekksmaskineri, og ankervinsj er fra Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted. Erling Haug har levert anker/kjetting og blokker til fartøyet.
De elektrisk installasjonsarbeidene er utført av YIT, Mosjøen som også har forestått brannalarmanlegget.
Elektronikk
Arne Bjørnvoll har levert utstyr som Furuno M-1934C radar, Furuno FCV-1100L ekkolodd, Comnav Commander autopilot, JRC JLR 20 GPS, Olex kartsystem m/AIS, Raymarine Ray 240 VHF DSC og Jotron SART radartransponder.