
M/S «TRANSPULP»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten for tre skip lød på cirka Euro 150 millioner, og skipene er ca. 13.800 dwt og har 1A Super isklasse. Byggekontrakten ble inngått i oktober 2004.
Management av skipet er lagt til Rederi AB TransAtlantic – som er det sammensluttede rederiet mellom B&N Nordsjöfrakt, PaltransShipping og Gorthon Lines. Skipet kan laste 155 av SECU (Stora Enso Container Unit) containers som blir en viktig last for henne.
TransLumi Line
er et datterselskap av TransAtlantic og inngår som en integrert del i Stora Ensos NETSS North Finland sjøtransportsystem (NETSS står for North European Transport Supply System). Skipene skal anløpe Oulu, Kemi, Göteborg og Lübeck. Fra årsskiftet kommer TransLumi Line til å starte ny linje til og fra Hamburg og Bremerhaven. Det planlegges også anløp av svenske østkyst-havner.
«TransPulp» skal nå erstatte «Stena Forteller» på denne ruten, og fra januar skal alle tre søsterskipene service denne linjen.
Mens skipene er designet for transport av SECU/ISO container carriers, kan de også frakte trailere, kassetter og biler.
M/S «TRANSPULP»
er klasset i DNV @1A1 General Cargo Carrier/RORO CONTAINER 155 SECU, ICE-1A*, E0, NAUT-AW, TMON, CLEAN, COMF-V(2), BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 190,50 m |
Lengde p.p. | 178,60 m |
Største bredde | 26,00 m |
Dybde i riss h.dk. | 9,30 m |
Dybde i riss w.dk. | 15,30 m |
Dwt design | ca. 13.800 |
Draft design | 7,50 m |
Draft scantling | 7,80 m |
GT | ca. 23.300 |
SECU cap. | 155 |
Trailers | 2950 lm |
IMO nr. | 9343261 |
Maskineri
Hovedmaskineriet består av to MAN B&W Diesel 9L48/60B medium speed dieselmotorer som hver yter 9000 kW v/514 o/min og er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg via Flender reduksjonsgear. Service speed er ca. 20 knop med begge motorene og ca. 16 knop med en motor.
Tenfjord styremaskineri betjener et Becker ror, og for å bedre manøvreringsegenskapene er båten utstyrt med tre Kamewa Ulstein thrustere, to forut og en akterut, alle på 800 kW.
Hjelpemaskineriet består av to Wärtsilä generatorsett hver på 1500 kW og en Stamford akselgenerator på 3125 kVA. Nødaggregatet er type Lindenberg.
Sperre og Espoon Paineilma har levert kompressorer, Alfa Laval og Marinfloc har levert separatorer og evaporator er type APV. Proviant kjølemaskineri kommer fra Projektia, og ventilasjonsanlegget er fra Callenberg Fläkt Marine.
Gesab har lever kjelutrustningen og Munters exhaust gas SCR system, mens lyddempere er fra JIK Power. Fjernstyrte kontrollventiler kommer fra Pleiger, og SF-Control har levert peilesystem. Isoleringsarbeidene er utført av Mälkiä.
Brannsikkerheten er ivaretatt av Semco CO2 slukkeanlegg og et brannslukkeanlegg for maskinrommet fra York Fire Fighting. Consilium har levert brannvarslingsanlegget.
Dekk/innredning
Fartøyet er utstyrt med et Intering anti-heeling system. Dreggen Crane har levert kran og TTS Ships Equipment AB akterrampe. Ankerspill er merke Rauma Brattvaag, og Winel har levert bulkhead- og ståldører. Vinduer kommer fra La Auxiliar Naval, og vindusviskere er type Wynn. Anker og kjetting er en leveranse fra Wortelboer, og landganger er fra MME. Libra Plast har levert utvendige dører, mens Alvedoor har levert branndører.
Skipet er oppmalt med produkter fra International Maling med katodisk beskyttelse fra Savcor. Redningsutstyret omfatter livbåter og daviter fra Umoe Schat Harding og Viking redningsflåter.
Nybygget er innredet for en besetning på 30 personer fordelt på 20 lugarer. Jonmeri har hatt innredningsoppdragene og har levert bysseutstyr. Låssystemene er fra Vingcard, og toalettsystemet er fra Evac Oy.
SAM Electronics har levert hovedtavle, integrert automasjonssystem og navigasjonssystem med konsoll. Trafotek har levert transformatorer. Kontrollkonsoll er fra Telemerkki, og vedlikholdssystemet er levert av SpecTec. Intercomanlegg og TV-overvåkningssystem er leveranser fra Hedcom.
*
Byggenummer 450 fra Aker Yards, Rauma skal leveres i desember