M/S «TRANSTIMBER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det tredje Ro-Ro/container skipet i serien er levert fra Aker Yards, Rauma til Baltic Container Shipping Limited, Isle of Man. Byggenummer 450, M/S «TRANSTIMBER», ble overtatt 19. april, men ble først døpt 25. august av infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Fartøyet etterfølger «TransPulp» og «TransPaper». Kontrakten for tre skip lød på cirka Euro 150 millioner, og skipene er ca. 13.800 dwt og har 1A Super isklasse. Byggekontrakten ble inngått i oktober 2004.
Management av skipet er lagt til Rederi AB TransAtlantic – som er det sammensluttede rederiet mellom B&N Nordsjöfrakt, PaltransShipping og Gorthon Lines. Skipet kan laste 155 av SECU (Stora Enso Container Unit) containers som med sine 13,8 x 3,3 x 3,6 meter er større enn de vanlige 40 fots containerne.
TransLumi Line
er et datterselskap av TransAtlantic og inngår som en integrert del i Stora Ensos NETSS North Finland sjøtransportsystem (NETSS står for North European Transport Supply System). Skipene skal anløpe Oulu, Kemi, Göteborg og Lübeck.
Mens fartøyene er spesialdesignet for transport av SECU/ISO container carriers, kan de også frakte trailere, kassetter og biler. Rundt 60 prosent av lastekapasiteten er reservert for Stoa Enso, og resten tilbys andre gjennom TransLumi Line.

M/S «TRANSTIMBER»
er klasset i DNV ✠1A1 General Cargo Carrier/RORO CONTAINER 155 SECU, ICE-1A*, E0, NAUT-AW, TMON, CLEAN, COMF-V(2), BIS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 190,50 m
Lengde p.p.
178,60 m
Bredde største 26,00 m
Dybde i riss h.dk 9,30 m
Dybde i riss w.dk.
15,30 m
Dwt design
ca. 13.800
Draft design
7,50 m
Draft scantling
7,80 m
GT
ca. 23.300
SECU cap.
155
Trailers
2950 lm
IMO
9343273

Dekk/innredning
Fartøyet er utstyrt med akterrampe fra TTS Ships Equipment AB og kran fra Dreggen Crane. Rauma Brattvaag har hatt dekksmaskinerileveranser, og Winel har levert lukedeksler og utvendige dører. Anker og kjetting er en leveranse fra Wortelboer, og landganger er fra MME. Vindusviskere er type Wynn, og branndører kommer fra Europlan/Alvedoor. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling med katodisk beskyttelse fra Savcor. Redningsutstyret omfatter livbåter og daviter fra Umoe Schat Harding. Skipet har Intering anti-heeling system.
M/S «TRANSTIMBER» er innredet for en besetning på 30 personer fordelt på 20 lugarer. Jonmeri har hatt innredningsoppdragene og har levert bysseutstyr. Libra Plast har fremskaffet innredningsdører, og toalettsystemet er fra Evac Oy.
SAM Electronics har levert hovedtavle, integrert automasjonssystem og navigasjonssystem med konsoll. Trafotek har levert transformatorer, og startere er fra KMT. Kontrollkonsoll er fra Telemerkki, og vedlikholdssystemet er levert av SpecTec. Intercomanlegg og TV-overvåkningssystem er leveranser fra Hedcom. UTU Powel Oy har levert UPS system. Skalamodeller er levert av Modelco.
Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri utgjøres av to MAN B&W Diesel 9L48/60B medium speed dieselmotorer som hver yter 9000 kW v/514 o/min og er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg via Flender reduksjonsgear. Service speed er ca. 20 knop med begge motorene i drift og ca. 16 knop med en motor.
Tenfjord styremaskineri betjener et Becker ror, og for å bedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med tre Kamewa Ulstein thrustere, to forut og en akterut, alle på 800 kW.
Hjelpemaskineriet består av to Wärtsilä generatorsett hver på 1500 kW, og en Stamford akselgenerator på 3125 kVA produserer også strøm ombord. Nødaggregatet er type Lindenberg.
Alfa Laval og Marinfloc har levert separatorer, kompressorer kommer fra Sperre og Espoon Paineilma og evaporator er type APV. Proviant kjølemaskineri er levert av Projektia, og ventilasjonsanlegget er fra Callenberg Fläkt Marine.
Gesab har lever kjelutrustningen og Munters exhaust gas SCR system, mens lyddempere er fra JIK Power. Fjernstyrte kontrollventiler kommer fra Pleiger, og SF-Control har levert peilesystem. Isoleringsarbeidene er utført av Mälkiä. Rolls-Royce har levert lagre og pakninger, og boosters er fra Aura Marine.
Brannsikkerheten er ivaretatt av CO2 slukkingsanlegg fra Semco og et brannslukkingsanlegg for maskinrommet fra York Fire Fighting. Consilium har levert brannvarslingsanlegget.