M/S «TROMS ARTEMIS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hellesøy Verft AS, Løfallstrand overleverte M/S «TROMS ARTEMIS» som byggenummer 148 til GSE SHIPPING I KS, med Troms Offshore Management AS som manager, den 28. november 2011. Skipet er et VS 485 PSV design og det femte av denne typen som verftet har bygget.

Det er ikke lenge siden forrige «Troms Artemis» ble levert fra Hellesøy, nærmere bestemt den 15. juni 2010 – omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2010.
Troms Offshore opererer p.t. en flåte på 15 skip fra basen i Tromsø. Rederiet har til hensikt å få en ledende posisjon innen forsyningstjenester i Barentshavet og andre arktiske farvann.
M/S «TROMS ARTEMIS» fører NOR flagg, er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), COAT-PSPC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,00 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant
20,00 m
Dybde i riss 1.dk.
8,60 m
DWT
ca. 4.900
GT ca. 4344
NT ca. 1800
Dekk areal
ca. 1005 m2
IMO nr.
9544516

Skipet har tankkapasiteter for brennolje 903 m3, 1007 m3 for ferskvann, 2470 m3 for vannballast/drill water, 702 m3 liquid mud, 203 m3 base oil, 430 m3 brine og 145 m3 methanol. Dry bulk kapasiteten er 330 m3 og ORO på 1808 m3.
Maskineri
Det dieselelektriske automasjonssystemet for fremdrift er levert av Wärtsilä Norway med 4 x CAT dieselmotorer av type 3516 BTA hver med ytelse på 1901 bkW v/1800 o/min., 4 x AvK DSG 86 M1-4W hovedgeneratorer og 2 x Steerprop azimuth diesel elektriske propeller hver på 2300 kW. Nødaggregatet består av en Volvo Penta D9A-MG-RC motor på 223 kVA, levert av Bjordal & Madsen, med Stamford generator.
Fartøyet er utrustet med to Brunvoll FU-80-LTA 2000 thrustere hver på 1000 kW og en azimuth AR-63-LNA-1650 på 800 kW for å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper.
Skipets maksimum fart er ca. 17 knop med et forbruk på 24 m3 per døgn. Økonomisk fart er 11 knop med 12 m3 forbruk av bunkers.
Rubber Design har levert fleksible eksosoppheng. Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco er leverandører av kompressorer og separatorene er fra RWO og GEA Westfalia. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kulde proviantanlegg. Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen, og tank sounding anlegget er fra XTronica.
Isoleringsarbeidene er utført av Hoem Blikkmontering som også har stått for eksosanlegget. Bergen Group Skarveland har levert rørpakke, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Wilhelmsen Ships Equipment har håndtert inertgassystemet. Maskinrommet og innredningen er brannsikret med et slukkingsanlegg fra Autronica.
Dekk
Dry bulk anlegget er fra Van Aalst Marine & Offshore B.V. Dekksmaskineri er en leveranse fra Norwegian Deck Machinery, og to kraner på 3t/13m kommer fra TTS Marine. Samme firma har stått for davit for Mare Safety MOB-båten. Fire 24-personers redningsflåter er fra Viking. Marine Aluminium har supplert landganger. Ankerutrustningen er en Sotra Marine Produkter leveranse. Vinduer kommer fra Bohamet, og IMS har levert vanntette skyvedører,
Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er utført av Cathwell med et anodesystem.
Innredning
Det er arrangert med bekvemmeligheter ombord for 23 personer fordelt på 11 enmannslugarer og seks 2-manns. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, og bysseutstyr er fra Klovning Storkjøkken. Pyro har levert incinerator, og toalettsystemet er en EVAC leveranse. Apotek 1 Stord har levert skipsmedisinsk utstyr.
Steinsvik AS har levert FlexiBridge brokonsoll, og De elektriske installasjonene er utført av Kvinnherad Elektro.
Elektronikk
Vico har levert den elektroniske broutrustningen til nybygget. Blant utstyret ombord finner man Furuno FAR-2837S radar, Furuno FCR-2827 radar, Simrad AP-50 autopilot, 3 x Simrad GC-80 gyro, Furuno GP-150 GPS, Skipper EML224 speed log, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno FA-150 AIS, Furuno Tecdis T-2137, Furuno FS-2570C MF/HF radiostasjon, Jotron Tron TR-20 GMDSS hand portable VHF, Motorola GP-340 UHF og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Skipet har Kongsberg DP II anlegg og Kongsberg C-Joy DP joystick.

Hellesøy Verft AS skal levere bnr. 149 og 150 til Vestland Offshore i juni henholdsvis desember 2012.