
M/S «TROMS CASTOR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet er et VS 485 design, og skroget er bygget i Tyrkia ved Istanbul Shipyard og ankom verftet i slutten av april i fjor. Nybygget var kontrahert av Solvik Offshore, men ble videresolgt til Troms Offshore AS før overlevering.
Frydenbø Marine Services var megler for skrogkontrakten. Siden april 2008 har firmaet vært etablert med fast representant i Istanbul, men første kontrakt for bygging av skipsskrog i Tyrkia ble meglet allerede i 2005. I dag har selskapet 12 skrog i Tyrkia under bygging eller i bestilling. Alle skal slepes videre til Norge og andre steder for utrustning.
M/S «TROMS CASTOR» ble bestilt i november 2006, og levering ble satt til juli 2008. Det skulle vise seg ikke å holde. Nå følger byggingen av ytterligere tre skip av denne typen for samme rederi med leveringer frem til desember 2010. Skroget for nummer 2 skip er også bygget i Tyrkia, mens nr. 3 kommer fra St. Petersburg i Russland og det fjerde skal også bygges i Tyrkia.
Første oppdrag for nybygget var av kort varighet i Nordsjøen med StatoilHydro som befrakter til hyre NOK 100.000 per dag.
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, DYNPOS AUTR, CLEAN DESIGN, E0, COMF-V(3)C(3), LFL*, SF, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN DK(+) HL(p) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | ca. 85,00 m |
Bredde på spant | ca. 20,00 m |
Dybde i riss | 8,60 m |
DWT | ca. 4.900 |
GT |
4366 |
NT |
1813 |
Dekk areal | ca. 1005 m2 |
IMO nr. | 9422213 |
Maskineri
Det dieselektriske fremdriftssystemet har CAT hovedmaskineri med ytelse totalt 7300 kW og Steerprop propeller. Hjelpemotorene er også av CAT fabrikat. Sidethrustere og azimuth er fra Brunvoll. Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert fra Wärtsilä Norway. Nødaggregatet består av en Volvo Penta motor levert av Bjordal & Madsen.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre er leverandør av kompressorer og separatorene er fra RWO og Westfalia. Ventilasjonsanlegget er fra Aeron, og Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen. Tank sounding anlegget er fra Xtronica. Brødrene Dahl har supplert ventiler, og flowmeter er fra AM Instrumentering.
Maskinrommet er brannsikret med et vanntåke anlegg fra Autronica.
Dekk/innredning
Dekksmaskineri er levert av Norwegian Deck Machinery, og Eide Marine Tech har forestått ankerutrustning. TTS Marine har hatt kranleveranse. Dry bulk anlegget er fra Saunes & Helseth Maritim AS type Van Aalst Marine & Offshore B.V. Vinduer kommer fra Bohamet, og IMS har levert vanntette skyvedører, mens utvendige dører er fra Mepromor. Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er påført av Active Cathodic Protection.
Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, og det er arrangert med bekvemmeligheter ombord for 25 personer. Evac har levert toalettsystemet, og incinerator kommer fra Kay Lindegaard.
De elektriske installasjonene er utført av Kvinnherad Elektro, og El-Design har levert elektrotegninger og beregninger samt utført FMEA.
Elektronikk
Vico har levert den elektroniske utrustningen til nybygget, og her inngår Furuno FAR-2136S radar, Furuno FCR-2127 BB radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GP-150 D-GPS, Telchart kartsystem, Furuno NX-700B navtex, Furuno VR 3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Furuno FM-8800D VHF, Furuno Felcom 15 SSAS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C.
Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget, og Steinsvik har levert FlexiBridge broløsning.
❊
Som nevnt ovenfor skal Hellesøy Verft AS levere tre søsterskip til «Troms Castor» med levering frem til desember 2010.