M/S «TROMS MIRA»
– PSV fra VARD Vung Tau
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VARD Vung Tau Ltd., Vietnam leverte sitt byggenummer 791, M/S «TROMS MIRA», til Tidewater Maritime Ltd. med Troms Offshore Management AS som manager den 7. januar 2015. Skrogverft er her identisk med utrustningsverft. Skipet ble døpt av den norske ambassadøren i Vietnam, Siren Gjerme Eriksen.
Skipet er et VARD 1 08 CD design og oppgis i markedet å ha kostet ca. NOK 220 millioner. Det var i juni 2014 at datterselskapet av Tidewater Inc., Troms Offshore Supply, offentliggjorde kjøpet av to PSV’er som allerede var under bygging ved Vard Vung Tau.
Fartøyet startet sin virksomhet på spot markedet. I skrivende stund, ende februar, blir forretninger i spot markedet gjort til dagrate cirka NOK 75/85.000 og har vært heller skuffende den siste tiden.
I tillegg til ordinære forsyningsskipstjenester er fartøyet forberedt for arktiske operasjoner med isklasse C og med tilleggsutstyr for brannbekjempelse, utstyr for oljeoppsamling i henhold til NOFO 2009, og Standby Rescue i henhold til NMD for opp til 200 personer. Troms Offshore forventer at fartøyet vil spille en viktig rolle for planlegging av beredskaps- og redningstjenester i Nordsjøen og i Barentshavet.
M/S «TROMS MIRA» er bygget til klasse i DNV GL med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, Standby Vessel, Fire Fighter I, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8). Skipet fører Isle og Man flagg med Douglas som registreringshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 81,70 m
Lengde b.p.p. ......................................................................................................... 74,00 m
Bredde p.sp. .......................................................................................................... 18,00 m
Dybde i riss til h.dk. ............................................................................................... 7,80 m
Draft scantling ........................................................................................................ 6,51 m
GT ............................................................................................................................. 3564
NT ............................................................................................................................. 1302
Dw ......................................................................................................................... 3.956 t
Dekkslast........................................................................................................... ca. 2.200 t
Dekksareal ............................................................................................................. 812 m2
IMO nr. ............................................................................................................... 9709116
Tankkapasitetene er for brennolje 933 m3, for ferskvann 766 m3, drill water 1339 m3, vannballast 1821 m3, ORO 1273 m3, mud/brine1273 m3 og dry bulk 305 m3.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet består av 4 x Caterpillar dieselmotorer, 2 av type 3516C HD, hver med ytelse 2350 kW og 2 type C32, hver på 994 kW – levert av Pon Power, 4 x Marelli generatorer på totalt 6380 kW og 2 x Rolls-Royce Marine AZP 085 CP fremdriftsthrustere hver på 1600 kW. Nødgenerator er også av Caterpillar fabrikat, type C6.6 på 138 kW.
Thrusterutrustningen består av tre Brunvoll thrustere av type FU74 hver på 870 kW. Styremaskin er RRM leveranse. Service speed oppgis til 12 knop med bunkersforbuk på 12 m3/d.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumper og tankvaskeanlegg, kompressorene kommer fra Sperre og TCR (arb.luft) og Alfa Laval leverte separatorer.
Ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølerom er VARD Accommodation leveranser, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Øwre-Johnsen har levert CJC filterseparatorer. Turoteknikk har levert skumsystem for cargodekk og vanntåkeanlegg for maskinrom.
Dekk/innredning
Seaonics har levert dekksmaskineri som capstan og flere typer vinsjer. TTS har levert en dekkskran type GPK 115-2-17. Gangveier er fra Gurskøy, og Bohamet har supplert vinduer. Dry bulk systemet er fra Randaberg Industries, og Bøfjorden Sag har levert tredekk.
Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling (Akzo Nobel).
De 6 x 20 personers redningsflåtene er Viking leveranser med davit fra Palfinger, og Harding Safety har levert MOB-båt RFSQ 700 og davit. MOB redningssystemer kommer fra Dacon.
M/S «TROMS MIRA» er innredet for totalt 28 personer fordelt på 16 enmanns lugarer og 3 x 4-manns lugarer. VARD Accommodation har utført innredningsarbeidene. Jets har forestått toalettsystemet ombord, og incinerator er fra Ulmatec Pyro. Bysseutrustningen er type Beha-Hedo. Nordea Ålesund har vært involvert med finansieringen av nybygget.
Elektronikk
VARD Electro har levert hovedtavle og det elektroniske utstyret som innbefatter Furuno FAR-2137S og FCR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Raytheon Anschütz Nautopilot 5100, 3 x Raytheon Anschütz Std. 22 gyrokompass, Furuno GP-150 og GP-150/017S GPS, 2 x Tecdis T-2138, Furuno DS-80 logg, radiostasjon med 2 x Sailor 6222 DSC, Sailor 6301 og Sailor 6210 VHF, Sailor 250 Fleet broad band, Sailor 6110 Mini-C GMDSS og Motorola GP 340 UHF.
DP-anlegget er type K-Pos DP21 fra Kongsberg Maritime.
-
Vard Vung Tau Ltd. skal levere søsterskipet “Troms Hera” i april og to PSV’er til australske Mermaid Marine i 4. kvartal 2015 henholdsvis 1. kvartal 2016.