M/S «TROMS POLLUX»

Troms Offshore AS, Tromsø overtok det andre nybygget av VS 485 design, M/S «TROMS POLLUX», fra Hellesøy Verft AS, Løfallstrand den 16. oktober 2009 som verftets byggenummer 145. Skroget er bygget ved Istanbul Shipyard.

Nybygget ble kontrahert av Solvik Offshore, men ble senere videresolgt til Troms Offshore AS. Som tilfellet var med M/S «Troms Castor», er også denne leveringen forsinket.
Frydenbø Marine Services var megler for skrogkontrakten. Siden april 2008 har firmaet vært etablert med fast representant i Istanbul, men første kontrakt for bygging av skipsskrog i Tyrkia ble meglet allerede i 2005. Ytterligere to skip av denne typen skal leveres til samme rederi der skroget for neste skip er bygget i St. Petersburg i Russland, mens det fjerde skal også bygges i Tyrkia.
M/S «TROMS POLLUX» er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, DYNPOS AUTR, CLEAN DESIGN, E0, COMF-V(3)C(3), LFL*, SF, NAUT-OSV(A), dk(+) HL(p), OIL REC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,00 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant
20,00 m
Dybde i riss 1.dk.
8,60 m
Dybde i riss 2.dk. 5,40 m
DWT
ca. 4.900
GT ca. 4366
NT ca. 1813
Dekk areal
ca. 1005 m2
IMO nr.
9439022

Skipet har tankkapasiteter for brennolje på 950 m3, 1000 m3 for ferskvann, 2300 m3 for vannballast/drill water, 700 m3 liquid mud, 210 m3 base oil, 430 m3 brine og 150 m3 methanol.
Maskineri
Det dieselektriske fremdriftssystemet som er levert av Wärtsilä Automation Norway, består av 4 x CAT 3516BTA dieselmotorer hver med ytelse 1901 bkW og to Steerprop propellanlegg. To akselgeneratorer er av type AVK på hver 1825 kW. Nødaggregatet består av en Volvo Penta D9-MG-RC motor på 240 kW, levert av Bjordal & Madsen, med Stamford generator.
Fartøyet har fått montert to Brunvoll FU-80-LTA thrustere hver på 1000 kW og en azimuth på 8800 kW som forbedrer manøvreringsegenskapene.
Isoleringsarbeidet i maskinrommet, inkludert exhaust isolering, er utført av Hoem Blikkmontering som også har montert ventilasjonsanlegget fra Aeron. Aeron har også levert kulde proviantanlegg.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco er leverandør av kompressorer og separatorene er fra RWO og Westfalia. Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen. Sanitæranlegget kommer fra Bergen Group Skarveland, og tank sounding anlegget er fra XTronica. Brødrene Dahl og Blom Marine har supplert ventiler, rør m.m., og flowmeter er fra AM Instrumentering. Unitor har levert inertgass system, og smøreolje leveransen er fra Castrol Marine.
Maskinrommet er brannsikret med et vanntåke anlegg fra Autronica.
Dekk/innredning
Dekksmaskineri er levert av Norwegian Deck Machinery, Eide Marine Tech har forestått ankerutrustning og landganger er fra Marine Aluminium. TTS Marine har stått for 2 x 3t/13m kraner, og dry bulk anlegget er fra Saunes & Helseth Maritim AS type Van Aalst Marine & Offshore B.V. Vinduer kommer fra Bohamet, og IMS har levert vanntette skyvedører, mens utvendige dører er fra Mepromor. W. Giertsen har forestått fortøyningsutstyr.
Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er påført av Active Cathodic Protection. Malerarbeidet er utført av HSS Sandblåsing og Sprøytemaling.
Redningsutstyret innbefatter redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i TTS Marine davit. Skipsmedisinutstyr er leveranser fra Apotek 1 Stord.
Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, og det er arrangert med bekvemmeligheter ombord for 25 personer. Autronica har levert brannslukkingsanlegg også for innredningen. Bysseutstyr er supplert av Klovning Storkjøkken, Evac har levert toalettsystemet og forbrenningsanlegg kommer fra Kay Lindegaard.
Steinsvik AS har levert FlexiBridge bropulter gjennom Neptun Maritime. De elektriske installasjonene er utført av Kvinnherad Elektro, og El-Design har levert elektrotegninger og beregninger samt utført FMEA.
Vico har levert den elektroniske utrustningen til nybygget, og Kongsberg Maritime har tatt seg av DP-anlegget.

Bnr. 146 fra Hellesøy Verft AS skal leveres i mai 2010 og bnr. 147 i oktober samme år, begge av VS 485 designet.