M/S «TULANE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I september 2012 fikk Wilhelmsen Lines Shipowning Malta Ltd. levert Large Car and Truck Carrier (LCTC) M/S «TULANE» som byggenummer 2263 fra Hyundai H.I., Ulsan i Sør-Korea. Skipet skal ha kostet ca. $100 millioner og er søsterskip av «Tugela».

M/S «TULANE» har kapasitet for 7.880 biler på 13 bildekk og har GT på 72.295. Manager er Wilhelmsen Ship Management Sdn Bhd. Malaysia, og skipet opereres av Wallenius Wilhelmsen Logistics.

Skipet er designet for transport av rullende last, inkludert høye og tunge enheter. Hun er arrangert med maskinrommet akter og broen forut med lugarinnredning på øvre dekk. Skipet har to vanntette dekk (5 og 8) og ett gasstett (dekk 10).

Tunge enheter kan lastes på dekk 1, 3, 5 og 8. Dekk 2, 4, 6, 7 og 9 er inndelt i seksjoner med tanke på forskjellig type last. Dekkspanelene heises/senkes av to mobile dekksløftere. Lasting og lossing skjer over den 12 meter brede akterrampen. Faste ramper sørger for forbindelse med rommene under.

Dobbeltbunnen, vingtankene forut samt forepeak og akterpeak tankene kan brukes til vannballast. Skipet har fast ballast i én sentertank i dobbeltbunnen for bedre stabilitet.

M/S «TULANE»

Skipet fører Malta flagg og er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, Car Carrier, RO/RO, MCDK, E0, F-AC, NAUT-OC, CLEAN, Recycable, BIS, TMON. (Bemerk F-AC: “Vessel with increased fire protection” og Recycable, en notasjon som DNV introduserte i 2010).

Hoveddata:

Lengde o.a. 229,99 m
Lengde b.p.p. 217,10 m
Bredde største 32,26 m
Dybde i riss upper dk
34,70 m
DW
ca. 28.818 t
Draft design
10,30 m
GT 72295
NT 35099
Bilkapasitet
7.880
Antall dekk
13
Ramp cap.
320 t
IMO nr.
9505089

Fremdriften besørges av en elektronisk kontrollert slow speed, two stroke hovedmotor som driver en fixed pitch propeller. Hele maskineriet oppfyller IMO Tier II regelverket med hensyn til NOx utslipp. Det inkluderer også hjelpemaskineriet.

Hovedmaskineriet utgjøres av en MAN Diesel & Turbo 8 cylinder S60ME-C8 dieselmotor med ytelse på 11.900 kW v/105 rpm. Hjelpemaskineriet består av tre Hyundai HI 6H21/32 dieselmotorer, og nødaggregatet er en STX NT855DMGE motor på 180 kW.

Skipet er utstyrt med drivstoffbesparende Rolls-Royce Promas spade ror integrert med propeller. Kjelutrustningen er fra Alfa Laval Aalborg.

M/S «TULANE» er innredet for et mannskap på 25 personer. Redningsbåten er arrangert i en “lomme” på skipets babord side på dekk 8.