
M/S «TYSLA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «TYSLA» er søsterskip av «Tønsberg» som ble overtatt i mars 2011, og er det tredje av fire søsterskip i Mark V Ro/Ro klassen. To av disse nybyggene ble kontrahert av Wallenius Lines.
M/S «TYSLA» går inn i Wallenius Wilhelmsen Logistics flåten. Denne siste generasjon Ro/Ro skip er designet for effektiv transport og håndtering av “High & Heavy rolling cargo, Non Containerised Cargo (NCC), Breakbulk, Special Project Cargo and cars”. Skipet vil bruke 15 til 20% mindre drivstoff per transportert enhet enn forgjengerne takket være optimisert skrogform og andre energibesparende tiltak, for eksempel rordesignet. I maskinrommet produseres strøm av avfall/exhaust varme ved hjelp av en turbo generator.
Skipet har ni dekk, hvorav tre er heisbare, og akterrampen har bredde på 12 meter. M/S «TYSLA» fører Malta flagg, har klasse DNV ✠1A1, General Cargo Carrier, Car Carrier, RO/RO, MCDK, E0, PWDK, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 265,00 m |
Bredde største | 32,26 m |
Dybde i riss upper dk |
33,22 m |
Dwt |
43.878 |
Draft design |
11,00 m |
Dekksareal | ca. 50.335 m2 |
Car units cap. | 5.900 |
Cap. volum |
138.000 |
GT |
75271 |
NT |
27215 |
IMO nr. |
9515400 |
Alle tall er “cirka”.
Maskineri
Skipet har en MAN Diesel 7-cylinder L70ME-C8 hovedmotor med normal ytelse på 18.090 kW v/108 rpm som driver et Mitsubishi HI propellanlegg som gir en service speed på ca. 20,2 knop. Strømproduksjonen besørges av en steam turbo generator og akselgenerator når i sjøen. I havn og ved manøvrering brukes tre hjelpemotorer med generatorer.
Ror er av Becker fabrikat, og skipet har to thrustere, montert forut henholdsvis akter. Innredningen er arrangert for et mannskap på 36..
❊
For ikke lenge siden fullførte Mitsubishi Heavy Industries byggingen av 10 skip av typen Pure Car & Truck Carriers med leveringen av M/S «Toscana» – alle forøvrig omtalt i SKIPSREVYEN.