M/S «TYSLA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wilhelmsen Lines Shipowning Malta Ltd. tok levering av RO/RO skipet M/S «TYSLA» fra Mitsubishi Heavy Industries, Nagasaki, Japan den 26. januar 2012 som verftets byggenummer 2264. Dåpen fant sted i Nagasaki den 23. januar med Pernille Wilhelmsen som gudmor. Hun er gift med Thomas Wilhelmsen, Group CEO Wilh. Wilhelmsen Holding ASA. Manager av skipet er Wilhelmsen Ship Management (Norway) AS.

M/S «TYSLA» er søsterskip av «Tønsberg» som ble overtatt i mars 2011, og er det tredje av fire søsterskip i Mark V Ro/Ro klassen. To av disse nybyggene ble kontrahert av Wallenius Lines.

M/S «TYSLA» går inn i Wallenius Wilhelmsen Logistics flåten. Denne siste generasjon Ro/Ro skip er designet for effektiv transport og håndtering av “High & Heavy rolling cargo, Non Containerised Cargo (NCC), Breakbulk, Special Project Cargo and cars”. Skipet vil bruke 15 til 20% mindre drivstoff per transportert enhet enn forgjengerne takket være optimisert skrogform og andre energibesparende tiltak, for eksempel rordesignet. I maskinrommet produseres strøm av avfall/exhaust varme ved hjelp av en turbo generator.

Skipet har ni dekk, hvorav tre er heisbare, og akterrampen har bredde på 12 meter. M/S «TYSLA» fører Malta flagg, har klasse DNV ✠1A1, General Cargo Carrier, Car Carrier, RO/RO, MCDK, E0, PWDK, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 265,00 m
Bredde største 32,26 m
Dybde i riss upper dk
33,22 m
Dwt
43.878
Draft design
11,00 m
Dekksareal ca. 50.335 m2
Car units cap. 5.900
Cap. volum
138.000
GT
75271
NT
27215
IMO nr.
9515400

Alle tall er “cirka”.

Maskineri

Skipet har en MAN Diesel 7-cylinder L70ME-C8 hovedmotor med normal ytelse på 18.090 kW v/108 rpm som driver et Mitsubishi HI propellanlegg som gir en service speed på ca. 20,2 knop. Strømproduksjonen besørges av en steam turbo generator og akselgenerator når i sjøen. I havn og ved manøvrering brukes tre hjelpemotorer med generatorer.

Ror er av Becker fabrikat, og skipet har to thrustere, montert forut henholdsvis akter. Innredningen er arrangert for et mannskap på 36..

For ikke lenge siden fullførte Mitsubishi Heavy Industries byggingen av 10 skip av typen Pure Car & Truck Carriers med leveringen av M/S «Toscana» – alle forøvrig omtalt i SKIPSREVYEN.