M/S «UMOE VENTUS»
– crew transfer båt fra Umoe Mandal
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Umoe Mandal AS overleverte luftpute katamaranen M/S «UMOE VENTUS» til Umoe Wind AS, Mandal i februar 2015 som byggenummer 21 fra verftet.
Sist Skipsrevyen omtalte et nybygg fra dette verftet, var i nr. 5/2012 med KNM «GNIST» som var det 5. fartøyet i Skjold-klassen.
«UMOE VENTUS» er bygget i kompositt og er det første av to fartøyer av denne typen. Båten skal betjene offshore vindmølleparker. Byggingen av fartøyet er delvis finansiert med støtte fra Forskningsrådet under innovasjonsprogrammet MAROFF, Regionale Forskningsfondet Agder og Innovasjon Norge.
Fartøystypen er utviklet av Umoe Mandal med teknologi delvis hentet fra byggingen av MTB’er for Sjøforsvaret. Den 27,4 m lange båten har max. hastighet på 40 knop med plass til 12 personer ombord. Aksjonsradius er på 700 nm, og fartøyet kan opererer i signifikant bølgehøyde på opp til 2,5 meter.
M/S «UMOE VENTUS» beskrives som SES (Surface Effect Ship) eller Sidewall Hovercraft. Utformingen gjør at fartøyet beveger seg raskere og mer stabilt på hav med høye bølger, og det er enklere å fortøye ved vindmølleinstallasjonene.
Fartøyet er utleiet for åtte måneder til DONG Energy som har opsjon på forlengelse av kontrakten. Beskjeftigelsen blir på Borkum Riffgrund 1 Offshore Wind Farm i Nordsjøen.
Valling Ship Management, Svendborg skal drive fartøyet med dansk mannskap. Fartøyet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, HSLC R1, WIND FARM SERVICE 1 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 27,40 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 23,90 m
Bredde .................................................................................................................. 10,00 m
Draft ................................................................................................................... 0,7-3,5 m
Lastekap. ....................................................................................................................... 4 t
GT ............................................................................................................................... 217
IMO nr. .............................................................................................................. 9758507
Fremdriftsmaskineriet består av 2 x MTU 16V 2000 M72 dieselmotorer hver med ytelse på 1440 kW som er koblet til 2 x 360 kW dieselmekanisk løfteluftsproduksjon og 2 x MJP 650 CS U vannjet anlegg. Et Evolution V5 system levert av MCS er installert for å overvåke alle prosesser ombord.
-
Det andre fartøyet av samme design skal leveres senere i 2015 fra Umoe Mandal AS.