M/S «UTSIRA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Blaalid AS, Raudeberg leverte M/S «Utsira» til rederiet Rutebåten Utsira AS 26. januar. Byggenummer 32 beskrives som bil- og passasjerferge og ble døpt på Utsira 29. januar av Eirin Sund, fylkesvaraordfører i Rogaland. Båten er bygget etter et Vik-Sandvik design, og skroget er bygget ved Riga Ship Yard i Latvia.

Det var EU-kravene som satt fart i byggeprosessen. Kravene til denne typen fartsområde, mellom Utsira og Haugesund, er blitt svært strenge og ga i grunnen bare rom for å bygge nytt. Det må også ha vært en interessant oppgave for verftet som de siste årene vesentlig har vært beskjeftiget med ombygginger (ref. «Ole Bull», «Ona», «Hillersøy», «Vestervon» og «Straumberg» – alle for øvrig omtalt i Skipsrevyen).

Prisen for nybygget er nær 70 millioner kroner. Bilkapasiteten er på 25 personbiler, eller to trailere og 10 pbe. Nybygget har kun rampe akter, bygget av skrogverftet.

Passasjerkapasiteten er på 150 personer. Det er to salonger til rådighet. En reise over en værutsatt strekning blir gjort best mulig ombord i «Utsira», for båten er utstyrt med rulledempningstanker, slingrekjøl og finner. Og overfarten unnagjøres på en time og fem minutter, eller 15 minutter kortere enn tidligere.

M/S «UTSIRA»
hoveddata:

Lengde o.a.
48,20 m
Lengde p.p.
42,70 m
Bredde største
12,40 m
Dybde i riss 1.dekk
5,10 m
Bilkapasitet
25 pbe
Passasjerkapasitet
150

Brennoljekapasitet er på 104 tonn og ferskvannskapasitet 35 tonn.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN B&W Alpha 6L21/31-VBS dieselmotorer, hver på 1290 kW (1750 hk) v/1000 o/min. Motorene er koblet til to MAN B&W Alpha propellanlegg via to reduksjonsgear av samme fabrikat type 46VO11EV. Styremaskinen er en Tenfjord som betjener et High Lift ror. Fart på prøveturen ble målt til 14,35 knop. En Brunvoll sidepropell type FU-45-LTC-1375 på 500 kW kommer til god hjelp ved manøvrering i trange farvann.

Strømforsyningen besørges av to Leroy Somer akselgeneratorer og et hjelpemaskineri bestående av Nogva Scania D9 95M dieselmotor på 150 kW med Stamford generator. Nødaggregatet består av Nogva Deere 6068TFM50 motor på 85 kW og Stamford generator.

Sperre har levert kompressorer, Vest Jet pumper og Pyro kjeler. Lensevannsepartor er type Heli-Sep, og platekjølere, brennolje- og smøreoljeseparatorer er merke Alfa Laval. Isovent AS har utstyrt båten med ventilasjonssystem. Ahlsell (Bergen Rørhandel) har hatt leveranser som rør, rørdeler, ventiler og ventil/ballast kasser.

Dekk
Brannsikkerheten på bildekk er ivaretatt av et Arctic Protection (skum) system, og i innredningen og ellers ombord er Ultrafog (vanntåke) system montert – begge systemer levert av Solberg Scandinavian.

Bjørge Steinco Moland AS har levert Steinco RDS innfellbare stabilisator-finner, som vi nevnte ovenfor. Karmøy Winch AS har levert ankervinsj og fortøyningsvinsj, og hydraulikksystemet er fra Servi Technics. Palfinger kranen er fra Bergen Hydraulic, E. Meland AS har levert anker og kjetting og fortøyningsutstyr er en leveranse fra Selstad AS.

Marine Aluminium har levert vinduer til rutebåten, og vanntette dører er fra Libra Plast. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og tankcoating-arbeidet er utført av Vestblås Florø AS.

Redningsutstyret omfatter Viking MiniChute VEMC evakueringssystem bestående av 2x100 personer flåter, en 50-personer flåte og evakuerings strømpe/sklie. MOB-båten er fra Norwegian Maritime Equipment type Normar 610/GJ6.10 med davit fra Stromek, levert av Servi Technics. Koppernæs Brude Safety har levert diverse redningsutstyr.

Innredning
I tillegg til de 150 passasjerene har «Utsira» også innredning for fire manns besetning. Det er benyttet Norac paneler på innvendige skott og oppunder dekk, og West Mekan har levert passasjerstoler og bord. Maritime Møbler AS har levert møbler og bropulter. Toalettsystemet er fra Jets, og skipperstoler er fra Sørlandets Aluminiumprodukter AS.

Schindler Stahl Heiser AS har levert heis til nybygget. De elektriske arbeidene er utført av Ulvesund Elektro AS.

Elektronikk
SmartChief II IAS automasjonsanlegg er fra Bjørge Steinco Moland AS, og Måløy Radioforretning har levert og montert det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som blant annet omfatter Furuno FR-2117 radar, FR-2137S radar, Furuno FE-7090 ekkolodd, Nor Compass magnetisk kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad GC80 gyrokompass, Simrad AP9 Mk III autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FA-100 UAIS, Furuno Telchart 2120 kartmaskin, Tron 40S og 45 SX nødpeilesendere, SART radar transponder, bærbar VHF GMDSS TR20, bærbar Tron AIR, Furuno FM-8500 VHF, FM-2721 VHF, Furuno NAV-500 Navtex og Nokia og Ericsson mobiltelefoner. Phontech har levert PA-anlegg og intercom, kameraovervåking er type Sea Hawk og antenner er fra Comrod.

Fra en øy til en annen
Når dette skrives er det forhandlinger på gang om salg av gamle "Utsira" til Fiji-øyene, og da er det klart at Utsira-øyboerne gjerne vil frakte skuten til en annen øy på den andre siden av kloden. Det er derfor ikke overraskende at flere frivillige mannskaper har meldt seg til å ta akkurat den jobben. Så får man se om salget går i orden.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr.

1/2005