M/S «VARDIN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

KG. 778 «Vardin» ble levert fra Vestværftet ApS i Hvide Sande til fiskeskipper Joen Jacob Heinesen, Vidareidi, Færøyene i april. Nybygget er også tegnet av verftet. Båten er rigget til trålfiske etter konsumfisk i områdene rundt Færøyene.

M/S «VARDIN» er innredet for et mannskap på fem og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
18,75 m
Lengde p.p.
15,95 m
Bredde største
6,20 m
Dybde i riss til h.dk.
3,00 m
BT
118

Tankene har kapasitet for 19.000 liter brennolje og 2.700 liter ferskvann. Lasterommet tar 590 kasser.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en CAT 3412 E dieselmotor med ytelse 364 kW v/1800 rpm, levert av Pon Power A/S. Motoren driver en Hundested VP9 propeller med diameter 1680 mm via et Hundested reduksjonsgear type CPG 32 med reduksjon 5,94:1. Motorinstallasjonen er foretatt av Vestværftet.

Styremaskinen er en Tenfjord Junior med el-hydraulisk pumpe levert av Nordsabb Kaij Klyn AS. Fartøyet har også en hydraulisk drevet Hundested FT2V baugpropeller på 50 hk. Kjølemaskineri er levert og montert av Lemvig Maskin og Køleteknik.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Thyborøn Skibs og Motor A/S og består av to splitspill med trekkraft på 13 tonn hver, to nettromler med trekkraft 13 tonn hver, en aluminiums hjelpetrommel, ett taljespill, en lossekran type TMP 700 L og to transportbånd.

Båten er oppmalt med Hempel malingsprodukter med malerarbeidet utført av Havnens skibsmaler, Esbjerg.

De elektriske arbeidene ombord er utført av Niels Jørgen Winther Skibselektro, Hvide Sande. Radiobudin, Runavik og HSR, Hvide Sande har levert fiskeletings- og navigasjonsutstyr til «Vardin».

Nybygg til Lerwick Port Authority
Vestværftet ApS i Hvide Sande har fått en ordre fra Lerwick Port Authority, Shetland for bygging av en kombinert slepebåt/losbåt/arbeidsbåt. Fartøyet får verftets byggenummer 258.

Båten er tegnet av McCaig and Napier fra Skottland, og skroget bygges ved Riga Ship Yard. Båten får en lengde på ca. 20 meter med trekkraft 24 tonn. Fremdriftsmaskineriet blir med Volvo utstyr.

Bakgrunnen for bestillingen er voksende behov for slepebåtkapasitet for forskjellige typer skip.

For Vestværftet betyr dette at verftet beveger seg bort fra bygging av rene fiskebåter, noe som kan gi større fleksibilitet for fremtidige oppdrag. Kontraktsprisen er ca. 1,8 millioner pund.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005