
M/S «VAREID»
– fiskefartøy fra Moen Marin til Nordland
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Moen Marin Service AS, Kolvereid leverte fiskefartøyet M/S «VAREID» til Rollon 1 AS, Værøy den 14. mars 2014 som byggenummer 69.
Skrog og overbygg er bygget ved PTS i Szczecin, Polen i stål henholdsvis i aluminium. Marin Design har levert komplette tegninger og skjæreunderlag til nybygget.
Moen Marin AS oppstod etter fusjonen mellom Moen Slip og Nordic Aquaboats den 1. januar 2012. Selskapet samarbeider med virksomheter i Kina, Kroatia og Polen, og utviklingen ser ut til å gå i retning av at produksjon og ferdigstilling øker i utlandet. Moen Marins største avdeling i Norge er lokalisert på Kolvereid med slip, verkstedshall og verkstedskai.
«VAREID» har fiskerinr. N-333-VV, og hjemstedshavn er Svolvær. Fartøyet har fartsområde Bankfiske 2 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 14,99 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 13,60 m
Bredde ..................................................................................................................... 6,50 m
Dybde i riss ............................................................................................................. 3,50 m
Dypgående .............................................................................................................. 3,86 m
Lasterom .................................................................................................................. 75 m3
Tankkapasiteten for drivstoff er på 23 m3 og for ferskvann 5 m3.
Dekk
TMP 900K notleggerkraner er levert av Meydam Egersund, mens ankervinsj og garnutstyr (garnhaler, capstan, 2x kombivinsjer, ringnål og nettrull) kommer fra Lofoten Hydraulikk. Moen Marin er leverandør av bløde-/sløyekar, garnrenne og -binge, mens Sea Ice TE 25, levert av Marine Fish International, er reders leveranse.
Vinduer og lysventiler er fra Bohamet, og Erling Haug har stått for anker og kjetting. Innvendig dørkbelegg kommer fra PTS, Kolvereid. Samme firma har levert rednings- og sikkerhetsutstyr. Båten er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Deutz BF8M1015MC dieselmotor som utvikler 525 hk v/1900 o/min, levert av Frydenbø Power. Motoren er koblet til et Finnøy G27FK gear med 2 x PTO og Finnøy P.30.12.150.3 3-bladet propeller med diam. 1500 mm. Strømforsyningen besørges av Perkins aggregater, type 44GM på 47,7 kVA og type 422TGM på 27 kVA.
Styremaskin er fra Sleipner, og de to sidethrusterne er levert av MB Hydraulikk, type S-60-80-V80 henholdsvis S-80-120-V110. Rexroth variable pumper er montert på PTO på gear.
Norsk Brannsikring har levert et inergen slukkingsanlegg til fartøyet.
Diverse
«VAREID» er arrangert med innredning for seks personer. Styrehusstol er fra NorSap, type NS1000 Comfort med joystick. De elektriske installasjonene er utført av PTS/Elcom. Arne Wahl Olsen har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord.
I denne utgaven av Skipsrevyen er også oppdrettskatamaranen “Holmen” omtalt. Moen Marin AS har ytterligere 11 nybygg i produksjon.