
M/S «VELOX»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Designet er fra Robert Allan Ltd., Canada og Carl J. Amundsen AS. M/S «Velox» er klasset i DNV til @1A1, Tug, E0, OilRec, Fi-Fi I, Escort (130/10) ISM, NMD European Trade og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 37,00 m |
Lengde p.p. | 33,85 m |
Bredde p.sp. | 12,50 m |
Bredde største | 15,00 m |
Dybde i riss | 5,40 m |
Draft max. | 6,90 m |
Operasjonell draft | 3,70 m |
Dwt | 193 |
GT | 643 |
Tankkapasitetene er 115 m3 brennolje, 23 m3 ferskvann, 23 m3 foam og 145 m3 oil recovery.
Maskineri
To Bergen Diesel C25:33L8P dieselmotorer hver på 2400 kW utgjør fremdriftsmaskineriet og er koblet til to Voith VSP 32R6 propellere (Voith Water Tractors). Kumera har levert forkantgear til båten. Bollard pull er ca. 65 tonn.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAM 70 hjelpemotorer hver på 135 kW som driver Stamford generatorer.
Castrol har levert smøreolje og Azcue pumper. Kompressorer er fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval. Grenco, Spania har hatt hånd om leveransene av ventilasjonsanlegg og fryse-/kjølemaskineri til fartøyet. Tankpeileanlegg er fra Umas og kjeler fra Pyro.
For brannsikkerheten i maskinrommet er det montert et CO2-system fra Unitor og et brannvarslingsanlegg fra Salwico type NSAC-1.
Dekk
Karmøy Winch har levert hydraulisk dekksmaskineri inkludert ankervinsj og capstan, mens Effer er kranleverandør. Anker og kjetting kommer fra G.J. Wortelboer, Holland, og vinduer er fra Bohamet. Navaliber har levert utvendige dører og Libra plastdører. Lanterneutrustning kommer fra Tranberg og lyskastere fra Ibak. Malingsleverandør for taugbåten er International Maling inkludert tankcoating. 2x12 personers redningsflåter er merkeViking.
Diverse
Navaliber har levert innredningspaneler og -dører, mens møbler kommer fra Maritime Møbler AS og bysseutstyr fra Beha. Vakuumtoalett systemet er en Jets leveranse. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av spanske Lenisa. Båten er innredet med seks enkeltlugarer, og bestningen vil bestå av 3-5 personer.
Brokonsoll er fra Elpro, og Bjørge Steinco Moland har levert alarmanlegget for maskinrommet. Vico AS har utført de elektroniske installasjonene med blant annet utstyr som Furuno radar, Furuno ekkolodd, Navtex vaktmottaker, Simrad gyrokompass, Furuno Satellitt navigator, Furuno GMDSS A2 radiostasjon, Sailor VHF, Tron 40S og 45 nødpeilesendere, Nokia mobiltelefon og Zenitel Marine intercom-anlegg.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 1/2005