
M/S «VESTLAND CETUS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet er av Wärtsilä VS 485 PSV Mk III design og skal ha kostet ca. 320 milioner kroner. Kontrakten ble inngått i september 2011 og inneholdt opsjoner for ytterligere to skip. Skroget er bygget ved Maritime Shipyard i Gdansk.
I skrivende stund vites ikke om nybygget har sikret seg langsiktig beskjeftigelse. Hvis ikke, kommer hun ut på et skralt marked der eksempelvis nybygget «Vestland Mira» – 86 m loa, 4.300 dwt, Havyard 832 L design – akkurat er rapportert til dagrate GBP 5.750.
M/S «VESTLAND CETUS» fører NOR flagg og er bygget til klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-C, DK(+), HL(p), E0, COMF-V (3) C (3), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV (A), DYNPOS-AUTR, OIL REC, SF, LFL * og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 85,60 m |
Lengde b.p.p | 77,70 m |
Bredde på spant |
20,00 m |
Dybde i riss |
8,60 m |
Dw |
ca. 5.000 t |
GT | 4542 |
NT | 1786 |
Dekksareal | 1004 m2 |
Dekkslast |
ca. 2.800 t |
IMO nr. |
9644342 |
Skipet har tankkapasiteter for brennolje 903 m3, 1003 m3 for ferskvann, vannballast/drill water 2470 m3 og ORO 1808 m3.
Maskineri
Det dieselelektriske automasjonssystemet for fremdrift er levert av Wärtsilä Norway. Dette er koblet opp mot 4 x Wärtsilä dieselmotorer av type 9L20, hver med ytelse på 1665 kW og 2 x Steerprop Sp 35 CP propeller hver på 2300 kW. Nødaggregatet består av en Volvo Penta motor på 175 kW.
Fartøyet er utrustet med tre sidethrustere, hvorav en Brunvoll azimuth på 880 kW og de to andre av samme fabrikat med ytelse på 1000 kW hver.
Skipets fart og forbruk beskrives som (alle tall “cirka”) 12,5 knop / 11 m3, eller 11 knop / 8 m3. Max. fart er ca. 15,4 knop.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, og Aeron har levert ventilasjonsanlegget. Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen, og Wilhelmsen Ships Equipment har håndtert inertgassystemet til nybygget. Fjord Pipe har supplert rørsystemer.
Brannsikkerheten er ivaretatt av et Autronica Fire and Security slukkingssystem.
Dekk/innredning
Fartøyet er utstyrt med rustfri tank for transport av metanol med kapasitet på 145 m3. Dekksmaskineri er en leveranse fra Norwegian Deck Machinery, og Cargotec har levert en HMC 1400 kran på 3t/15m.
Dry bulk anlegget er fra Van Aalst Marine & Offshore B.V., og MOB-båten er fra Norsafe. Skipet er utstyrt med 2 x 22 personers redningsflåter.
Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Skipet er arrangert med lugarer for 22 personer hvorav 12 er enkeltlugarer. I tillegg er det hospital, kontor, dagrom samt trimrom. Ulmatec Pyro har levert incinerator.
De elektriske installasjonene er utført av Maritim Elektro. Intercom-anlegget og PA system er levert av Zenitel.
Elektronikk
Vico har levert den elektroniske broutrustningen til nybygget. Her inngår Furuno 10cm S-band radar og 3cm X-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Skipper EML224 logg, Simrad AP-50 autopilot, 3 x Simrad GC-80 gyro, 2 x Furuno GP-150 GPS og Furuno Tecdis T-2137.
Kommunikasjonsutstyret består blant annet av Furuno FS-2570C MF/HF radiostasjon, 2 x Tron TR-20 GMDSS, Motorola GP-340 UHF, Furuno FM-8800S VHF, Tron 45SX og 40S Epirbs, 2 x Tron SART, Furuno NX-700 B navtex, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Sevsat 4003-4006 satcom. Kongsberg Maritime har levert K-POS DP2 anlegg.
Steinsvik AS har levert FlexiBridge brokonsoll til nybygget.
-
Fjellstrand AS skal levere bnr. 1690 i mars 2013, bnr. 1688 og 1691 i mai, deretter bnr. 1692 og 1693 i juni 2013. I 2014 kommer så bnr. 1694 i februar, 1697 i mars, 1695 i april og bnr. 1696 i oktober 2014.