Foto: Bjørn Østrem

M/S «VESTLAND MISTRAL»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hellesøy Verft AS, Løfallstrand overleverte M/S «VESTLAND MISTRAL» til Vestland PSV II AS den 27. juni 2012 som byggenummer 149. Dåpen fant sted den 22. juni med Ragnhild Østervold som gudmor. Manager for skipet er Vestland Offshore AS.

Skipet er Mk III av Wärtsilä sitt VS 485 PSV design og det sjette av denne typen som verftet har bygget. Prisen har vært oppgitt til cirka 350 millioner kroner. Fartøyets første oppdrag var for Marathon, men dagraten ble ikke rapportert.

M/S “Vestland Mistral” er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, OIL REC, SF, LFL *, COMF-V (3) C (3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV (A), CLEAN DESIGN, DK (+), HL (218), COAT-PSPC. Nybygget har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,00 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant
20,00 m
Dybde i riss 1.dk.
8,60 m
DWT
ca. 4.260
GT ca. 4344
NT ca. 1800
Dekk areal
ca. 1005 m2
IMO nr.
9620982

Skipet har tankkapasiteter for brennolje 950 m3, 1000 m3 for ferskvann og for vannballast/drill water 2300 m3.

Maskineri

Det dieselelektriske automasjonssystemet for fremdrift er levert av Wärtsilä Norway. Dette er koblet opp mot 4 x CAT dieselmotorer av type 3516 BTA hver med ytelse på 1901 bkW v/1800 o/min, 4 x Stamford generatorer og 2 x Steerprop azimuth propeller hver på 2300 kW. Nødaggregatet består av en Volvo Penta D9A-MG-RC motor på 223 kVA, levert av Bjordal & Madsen, med Stamford generator.

Fartøyet er utrustet med to Brunvoll FU-80-LTA 2000 thrustere hver på 1000 kW og en azimuth på 880 kW for å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Atlas Copco er leverandører av kompressorer og separatorene er fra RWO og GEA Westfalia. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kulde proviantanlegg. Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen, og tank sounding anlegget er fra XTronica.

Isoleringsarbeidene er utført av Hoem Blikkmontering som også har stått for eksosanlegget. Rubber Design har levert fleksible eksosoppheng. Bergen Group Skarveland har levert rørpakke, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Wilhelmsen Ships Equipment har håndtert inertgassystemet. Maskinrommet og innredningen er brannsikret med slukkingsanlegg fra Autronica.

Dekk/innredning

Dry bulk anlegget er fra Van Aalst Marine & Offshore B.V. Dekksmaskineri er en leveranse fra Norwegian Deck Machinery, og to kraner på 3t/13m kommer fra TTS Energy. Marine Aluminium har supplert landganger. Ankerutrustningen er levert av Sotra Marine Produkter, og vinduer kommer fra Bohamet. Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er utført av Cathwell. MOB-båten kommer fra Norsafe.

Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, og bysseutstyr er fra Klovning Storkjøkken. Ulmatec Pyro har levert incinerator, og toalettsystemet er en Evac leveranse. Apotek 1 Stord har levert skipsmedisinsk utstyr.

Steinsvik AS har levert FlexiBridge brokonsoll, og de elektriske installasjonene er utført av Kvinnherad Elektro. Vico har levert den elektroniske broutrustningen til nybygget, og DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Elektronikk

Vico har levert den elektroniske broutrustningen til nybygget. Blant utstyret ombord finner man Furuno FAR-2837S radar, Furuno FCR-2827 radar, Simrad AP-50 autopilot, 3 x Simrad GC-80 gyro, Furuno GP-150 GPS, Skipper EML224 speed log, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno FA-150 AIS, Furuno Tecdis T-2137, Furuno FS-2570C MF/HF radiostasjon, Jotron Tron TR-20 GMDSS hand portable VHF, Motorola GP-340 UHF og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Skipet har Kongsberg DP II anlegg og Kongsberg C-Joy DP joystick.

Verftet videre

Hellesøy Verft AS skal levere søsterskipet, bnr. 150, på nyåret 2013. En opsjon, bnr. 152, avventer finansieringstilsagn.