Foto:Harald Valderhaug

M/S «VIKING FIGHTER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NorSea Group ved Viking Fighter AS overtok M/S «VIKING FIGHTER» fra STX OSV Brattvaag den 25. juli 2012 som byggenummer 783. Skipet er av STX OSV PSV 08 CD design og ble døpt den 20. juli med Lotte Slaake som gudmor.

NSGs datterselskap Maritime Logistic Services vil ha totalansvaret for befraktning og operasjon av nybygget som primært er bygget for å støtte operasjoner i Nordsjøen og Barentshavet. Ved leveringstidspunktet fra verftet var skipet ledig for oppdrag i spotmarkedet ifølge meglerrapporter. NorSea Group har hovedkontor i Tananger og driver med basetjenester og logistikk til olje- og gassindustrien.

Det opplyses at NSG bestilte «VIKING FIGHTER» for å styrke sin rolle som totalleverandør av logistikktjenester til olje- og gasselskaper. Kontrakten mellom NorSea Group AS og STX OSV Holdings Limited ble forøvrig kunngjort den 25. mars 2011. Eidesvik Offshore tar seg teknisk drift av fartøyet.

M/S «VIKING FIGHTER»

Skroget ankom Brattvåg seks uker forsinket på grunn av isproblemer på Donau. Men ved å arbeide tre skift klarte verftet å få skipet ferdig til den 25. juli.

STX OSV PSV 08 CD er et nyutviklet design for en mellomstor PSV med dieselelektrisk fremdrift og med dekksareal på over 800 m2. Det første skipet av dette designet er «Far Scotsman» som også omtales i denne utgave av SKIPSREVYEN.

Skrog, motorer og fremdriftssystemer i kombinasjon med avansert katalysatorteknologi sikrer lavt drivstofforbruk, effektiv drift og reduserte utslipp til luft. Redusert motstand i sjø vil gi gevinster både for miljøet og i form av lavere driftskostnader. Samtidig gjør det at mannskapet får en sikrere og mer behagelig arbeidsplass.

Skipet fører NOR flagg, har Stavanger som registreringshavn og er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, Standby Vessel, Fire Fighter I, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 81,70 m
Lengde b.p.p.
74,00 m
Største bredde 18,00 m
Dybde i riss 7,80 m
Draft scantling
6,50 m
Dw
4.080 t
GT
3580
NT
1322
Lastedekk 839 m2
IMO 9623025

Tankkapasitetene er 944 m3 brennolje, 801 m3 ferskvann, 1804 m3 vannballast og 1320 m3 drill water. Oil recovery kapasiteten er på 1512 m3.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire Wärtsilä dieselmotorer, to av type W9L20 hver med ytelse på 1665 kW og to type W6L20 hver på 1100 kW. Generatorene er av AVK fabrikat, 2 x 1780 kVA og 2 x 1187 kVA, og de to fremdriftspropellene er type Schottel STP1212FP hver med ytelse på 1600 kW. STX OSV Electro Power & Automation har levert skipets IAS og PMS.

Nødaggregatet utgjøres av en CAT C6.6 ACERT på 138 ekW med Leroy Somer generator. Skipet er utstyrt med en Brunvoll sidethruster på 850 kW og en Brunvoll Azimuth på 800 kW.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, separatorer kommer fra Westfalia og kompressorleveransene er fra Sperre. STX OSV Accommodation HVAC har levert ventilasjonsanlegget og proviant kjøling, mens kulde proviantanlegg er fra Nilsen Kjøl & Fryseteknikk. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Parat Halvorsen har stått for kjelutrustningen ombord.

Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og FlexiFog brannslukkingssystemet er fra Autronica med varslingsanlegg fra STX OSV Electro.

Dekk/innredning

Adria Winch har levert dekksmaskineri, og vinduer er fra Bohamet med viskere fra Wynn. En 3t/18m dekkskran er levert av TTS Energy, og Sotra Marine Produkter har supplert anker.

Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Aqua Signal og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere. Nybygget er oppmalt med International Maling produkter.

Redningsutstyret omfatter seks 16-personers Viking redningsflåter og Norsafe Mako 655 Fast Rescue Boat i Noreq davit. Brude Safety har levert brann- og sikkerhetsutstyr, og redningsnett er fra Dacon.

Skipet er innredet for 26 personer, og innredningsarbeidet er utført av Maritime Montering. Jets har levert toalettsystemet, og Mare Safety har supplert Beha bysseutstyr. Vaskeriutstyr er fra Miele. Elektroinstallasjonene er utført av STX OSV Electro.

Elektronikk

STX OSV Electro har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord med blant annet Furuno FRC-2117 radar, FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno DS-80 logg, 3 x Anschütz gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Sailor System 6301 GMDSS radiostasjon, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Motorola GP380 ATEX UHF, Motorola GM-360 UHF, Sailor 6222, 6210 og SP 3520 VHF’er, Furuno FA-150 AIS, SIR 3 Sirius 3 navtex, Telchart Tecdis og Sailor 6110 Mini-C Inmarsat.

DP 22-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse, og V-SAT antenner er levert av SeaTel.

STX OSV Brattvaag skal nå levere beredskapsfartøyene med bnr. 746 og 747, bnr. 779 til DOF i oktober og bnr. 768 til Eidsvaag AS av type NVC 401 LNG i 2. kvartal 2013. Aker Seafoods tre trålere skal leveres som bnr. 788 i 2. kvartal, bnr. 789 i 3. kvartal 2013 og bnr. 790 i 1. kvartal 2014. I 3. kvartal 2013 skal også en tråler med bnr. 772 leveres til Remøy Fiskeriselskap.