Foto:Harald Valderhaug

M/S «VIKING PRINCE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Eidesvik Supply KS med Eidesvik AS som manager tok levering av det gass-elektrisk drevne forsyningsfartøyet M/S «VIKING PRINCE» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 30. mars 2012 som verftets byggenummer 346. Nybygget ble døpt av Anne Grete Engen i en seremoni i Ålesund den 23. mars. Janne Robberstad har sammen med klasse 6B ved Hasund skole stått for utsmykkingen av skipet, og rederiet inviterte klassen til Ålesund i forbindelse med dåpen.

Dette er Eidesviks Offshores 5. skip med gassdrift. Det første, «Viking Energy», ble bygget i 2003 ved nettopp Kleven. Kleven Maritime har levert totalt åtte gassdrevne skip inkludert tre til Kystvakten.

M/S «VIKING PRINCE» er bygget etter VS 489 PSV-LNG design. Nybyggprisen ble i sin tid oppgitt til 440 millioner kroner, og et langsiktig lån på 345 millioner er trukket opp for å finansiere skipet. Skipet går inn på kontrakt med Lundin Norway der hun erstatter «Viking Athene».

Fremdriftsmaskineriet er Wärtsiläs unike gass-elektriske system med det patenterte Low Loss Concept (LLC) der fremdriftstransformerne er eliminerte og erstattet av LLC transformere, som igjen kontrollerer flere propulsion enheter. Kraften fra generatorsettene anvendes direkte til fartskontrollerende frekvensomformere.

Dual-fuel systemet fra Wärtsilä betyr at maskineriet kan kjøres på tungolje, marine diesel olje eller gass. De miljøvennlige LNG dual-fuel motorene sikrer lave utslipp av NOx og reduserte CO2 utslipp.

Med rederiets erfaring fra gassdrift bør det være interessant å få vite hvor ofte fartøyene drives av LNG henholdsvis olje. Slik som LNG blir fremhevet, får man umiddelbart det inntrykket at gass står for hoveddriften. Man merker seg også at LNG tankens kapasitet er en fjerdedel av oljetankenes.

I den forbindelse opplyser rederiet at «VIKING PRINCE» går på gass hele tiden, både i seiling, DP-operasjon på feltet samt ved landligge. Det er kun under LNG bunkring at fartøyet bruker diesel. I ett normalt driftsår for ovennevnte «Viking Energy» opererer hun på gass i 98% av tiden. De resterende 2% på diesel skyldes i all hovedsak dieseldrift ved gassbunkring.

Skipet er videre utrustet med rensesystem for ballastvann som er et kommende miljøkrav for denne typen skip.

M/S «VIKING PRINCE» er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Supply Vessel, Standby Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN DK(+), HL(2.8), GAS FUELLED.

Skipet fører NOR flagg og har Haugesund som hjemstedshavn. Metizoft har utstedt Green Passport for skipet. Nybygget har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 89,60 m
Lengde b.p.p. 79,20 m
Bredde på spant 21,00 m
Dybde i riss h.dk. 9,60 m
Dw
ca.6.500 t
GT
5381
NT
1626
Dekkskap.
ca. 2.700 t
Dekksareal
1050 m2
IMO nr.
9596296

Tankkapasitetene er 825 m3 brennolje, 970 m3 ferskvann, 1500 m3 vannballast/drill water og 2350 m3 ORO. LNG tanken på 220 m3 er levert av Cryo AB.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftssystemet består av fire Wärtsilä motorer: 2 x 6L34DF hver med ytelse 2610 kW og 2 x 6L20DF hver på 1056 kW og ovennevnte Low Loss Concept. Fremdriftspropellene er to Steerprop hver på 2450 kW.

Nødaggregatet drives av en Volvo Penta motor på 300 ekW, levert av J. Weiberg Gulliksen. Castrol er leverandør av smøreolje.

For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med tre Brunvoll thrustere, to på 1000 kW og en azimuth på 880 kW.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor er leverandører av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra Novenco, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Nilsen Frys & Kjøleteknikk og Fresvik Produkt har begge vært involvert i leveransen av frys/kjøl proviantrom, og Kaimann Nordic har utført isoleringsarbeidene ombord. Sanitæranlegget er en Ahlsell Norge leveranse. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Brannsikkerhetsmessig har Marioff levert et Hi-fog slukkesystem.

Dekk/innredning

Cargotec har levert to kraner hver med kapasitet på 5t/15m, og Adria Winch har stått for vinsjer og capstans. Dry bulk handling systemet kommer fra Van Alst Marine, og Gurskøy har levert landganger. Varde har levert nød- og tauluker, innendørs rekkverk er fra Vike og Bøfjorden Sag leveranse er utvendig tredekk. Vinduer er av Bohamet fabrikat, og IMS har levert vanntette skyvedører. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping, og lanterner er fra Tranberg.

Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter fra Viking og MOB-båt fra Maritime Partner.

M/S «VIKING PRINCE» har innredning for 28 personer. Ekornes og Fora Form har levert møbler, mens styrehusstoler er Alu Design leveranser. Bysseutstyr er type Beha, levert av Mare Safety, og toalettsystemet er levert av Jets.

Hareid Group har levert og installert det elektriske anlegget ombord. Wärtsilä leveransene omfatter også integrert automasjonssystem.

Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget, og den elektroniske utrustningen er levert av Emil Langva.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 350 til Olympic Shipping i juni. Søsterskip av «Viking Prince» kommer i september, og Olympic Shipping har nok et nybygg av MT 6015 design for levering i november. Kleven Maritime har videre i ordre et seismikk fartøy av ST 324 CD design for Sanco Shipping som skal leveres i mai 2013, en ordre der rederiet også har en opsjon, Rem Offshores VS 499 skal leveres i desember og i 2. kvartal 2013 skal bnr. 357 være klar for levering til Myklebusthaug Offshore. MT 6022 designet som skal bygges for Rem Offshore, skal leveres i juni 2013.