
M/S «VIKING PRINCESS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er søsterskipet til «Viking Prince» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2012, og skipet går på en 2-års kontrakt med Statoil.
Både rederi og verft er pionérer innen bygging av gassdrevne fartøyer. Kleven har bygget syv enheter og har ytterligere to i ordreboken, mens Eidesvik har med dette siste nybygget fem miljøvennlige LNG-drevne skip.
Som nevnt i forbindelse med «Viking Prince», bruker disse skipene gass som drivstoff hele tiden, både i fart, ved DP-operasjon og ved landligge. Det er kun under LNG bunkring at fartøyene bruker diesel.
I stedet for å ha fire store motorer er skipet utstyrt med to store og to små. Rederiet mener at det medfører 25% lavere bunkersforbruk.
M/S «VIKING PRINCESS» er et VS 489 PSV-LNG design, og prisen ble i sin tid oppgitt til 440 millioner kroner. Skipet er bygget til DNV klasse ≅1A1, ICE-C, Supply Vessel, Standby Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), DEICE-C, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN DK(+), HL(2.8), GAS FUELLED.
«VIKING PRINCESS» fører NOR flagg med Haugesund som hjemstedshavn. Metizoft har utstedt Green Passport for skipet.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 89,60 m |
Lengde b.p.p. | 79,20 m |
Bredde på spant | 21,00 m |
Dybde i riss h.dk. | 9,60 m |
Dw v/7m draft |
ca.5.800 t |
Draft summer |
7,60 m |
GT |
5014 |
NT |
1626 |
Dekkskap. |
ca. 2.700 t |
Dekksareal |
1050 m2 |
IMO nr. |
9611840 |
Tankkapasitetene er 825 m3 brennolje, 970 m3 ferskvann, 1667 m3 brine, 1392 m3 liquid mud, 1500 m3 vannballast/drill water og 2278 m3 ORO. LNG tanken på 233 m3 er levert av Cryo AB.
Maskineri
Dual-fuel systemet fra Wärtsilä betyr at maskineriet kan kjøres på tungolje, marine diesel olje eller gass. De miljøvennlige LNG dual-fuel motorene sikrer lave utslipp av NOx og reduserte CO2 utslipp. Fremdriftssystemet består av fire Wärtsilä motorer, 2 x 6L34DF hver med ytelse 2610 kW og 2 x 6L20DF hver på 1056 kW. Wärtsilä leveransene omfatter også integrert automasjonssystem og hovedtavle. De fire generatorene er av Alconza fabrikat. Fremdriftspropellene er to Steerprop Sp 35 CRP hver på 2450 kW.
En Volvo Penta D12 motor på 339 kW, levert av J. Weiberg Gulliksen, med Stamford generator på 375 kVA utgjør nødaggregatet. Castrol er leverandør av smøreolje. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med tre Brunvoll thrustere, to på 1000 kW og en azimuth på 880 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor er leverandører av kompressorer mens DO/LO separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra Novenco, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Nilsen Frys & Kjøleteknikk og Fresvik Produkt har begge vært involvert i leveransen av frys/kjøl proviantrom, og Kaimann Nordic har utført isoleringsarbeidene ombord. Sanitæranlegget er en Ahlsell Norge leveranse. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerhetsmessig har Marioff levert et Hi-fog slukkesystem.
Dekk/innredning
Adria Winch har levert dekksmaskineri, og to kraner hver med kapasitet på 5t/15m er fra Cargotec. Dry bulk handling systemet kommer fra Van Alst Marine. Gurskøy har levert landganger, og Varde har supplert nød- og tauluker mens utvendig tredekk er en Bøfjorden Sag leveranse. Vinduer er av Bohamet fabrikat, og IMS har levert vanntette skyvedører. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Lanterner er fra Tranberg, Norselight har levert lyskastere og belysningutstyr kommer fra Glamox.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter fra Viking og MOB-båt fra Maritime Partner.
M/S «VIKING PRINCESS» har innredning for 28 personer. Ekornes og Fora Form har levert møbler, mens styrehusstoler er Alu Design leveranser. Innendørs rekkverk er fra Vike. Bysseutstyr er type Beha, levert av Mare Safety, og mens Jets har supplert toalettsystemet.
Hareid Elektriske Teknikk har levert og installert det elektriske anlegget ombord samt brokonsoller. Intercom-anlegget er av Zenitel fabrikat.
Elektronikk
STX OSV Electro har installert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord med blant annet Furuno FCR-2117 og FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo peiler, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Furuno DS-80 logg, Anschütz gyrokompass og autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS radiostasjon, Tron 40S, 45SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Furuno FM-8800S VHF, FM-2721 VHF, 3xMotorola GM-360 VHF/UHF, Motorola GM-380, GP380 ATEX UHF, Tron TR 20 VHF og Furuno NX-700 B navtex.
K-POS DP 22 anlegget er fra Kongsberg Maritime. SeaTel har levert to antenner.
❊
I forbindelse med overleveringen av dette skipet opplyste Kleven at konsernet har en ordrebok på 13 skip til samlet verdi på cirka 6,3 milliarder kroner.
Fremover skal Kleven Verft levere bnr. 351 til Olympic Shipping i november og bnr. 354 til Rem Offshore i desember. Bnr. 357 i ordre fra Myklebusthaug Offshore kommer i 2. kvartal 2013, bnr. 360 skal leveres i april, bnr. 359 i juni til Rem Offshore og bnr. 362 skal overtas av Olympic Shipping i 3. kvartal samme år. Kleven har også skip i ordre for levering i 2014, bnr. 361 bestilt av Ugland Offshore i januar, bnr. 365 bygges for Eidesvik for levering i juni og bnr. 356 til Remøy Shipping i september.
Ordreboken til Myklebust Verft er som følger: Bnr. 355, seismikkskip til Sanco Shipping med levering i juli 2013; bnr. 367, PSV til Atlantic Offshore med levering i mars 2014; bnr. 358, seismikkskip til Sanco Shipping med levering i april 2014; og bnr. 368, PSV til Atlantic Offshore med levering i juli 2014.